En bredbåndsforbindelse på 28 Mb/s til omkring 250 danske kroner, mulighed for at følge sit forbrug på nettet og et modem, der er nemt at installere og har indbygget trådløst netværk. Det er den cocktail som TDC spiller ud med, når selskabet i dag, i rollen som udfordrer, gør sin entré på det svenske privatmarked.
TDC tilbyder fra i dag onsdag 30 procent af husstandene i broderlandet telfoni og bredbånd til priser 35-40 procent under niveauet hos Sveriges dominerende spiller, det statskontrollerede Telia.
»Det er klart, at der er en satsning på marginalerne. Men vi tror på, at vi har et godt produkt til svenskerne, og vi satser på at blive blandt de tre største på markedet,« siger Mats Lundquist, direktør for TDC Song.
TDC købte svenske Song sidste år efter en heftig budkrig med den svenske konkurrent Tele2, og det er netop Songs fibernet, som udgør rygraden i TDC's satsning på det svenske privatmarked.
TDC Songs 18.000 kilometer lange fibernet dækker allerede i dag 70-80 procent af virksomhederne i Sverige, Norge og Finland. Og det net vil selskabet nu udnytte til at gå efter privatkunderne i de tre lande. I første omgang er målet at nå 50 procent af de svenske husstande i løbet af 2005 og herefter er det først de norske og herefter de finske telekunders tur.
Det sidste stykke fra telefoncentralerne og ud til den enkelte husstand, i fagsprog kaldet "last mile", transporteres signalet dog via en rå kobber linje, som i Sverige ejes af Telia.
I dag sidder Telia på cirka 40 procent af de svenske tele- og bredbåndskunder, mens nummer to og tre på markedet er Bredbandsbolaget og Glocalnet med henholdsvis omkring 17 og 12 procent af det svenske privatmarked.
Foruden den lavere pris, så spiller TDC sig også på banen med lavere fastnetabonnement og kun seks måneders bindingsperiode, mod de andres mellem 12 og 18 måneders binding af kunderne.