Virus og spam bremser bredbånd

En undersøgelse viser, at folk er så generede af virus og spam, især porno, at det medvirker til at hæmme udbredelsen af bredbånd. Mange forbrugere oplever, at bredbånd er mere til gene end til gavn.

Den britiske tænketank Work Foundation har netop publiceret rapporten The Fat Pipes, Connected People. Rapporten viser, at virus og spam, især porno, er medvirkende til, at mange private brugere fravælger bredbånd.

Internetudbydere søger at overbevise forbrugerne om, at de skal vælge bredbånd for at få en bedre internetopkobling, men ofte oplever forbrugerne det stik modsatte.

»Rent faktisk resulterer det ofte i en katastrofe, som får folk til at overveje, om de overhovedet ønsker at bruge internetttet,« siger en af rapportens medforfattere, James Crabtree, om de oplevelser mange internetbrugere får, når de kobler sig på bredbånd, og oplever systemnedbrud som følge af spam og/eller virus.

I løbet af det år rapporten har været undervejs, er problemet med misbrug af privates bredbånd til kommercielle eller destruktive formål blevet stadig mere aktuelt, og vækker stadig større bekymring blandt internetbrugere. Ikke mindst efter sensommerens omfattende virusangreb.

Ifølge rapporten begår internetudbydere to radikale fejl, som hæmmer udbredelsen af bredbånd. Internetudbyderne er ifølge rapporten ikke gode nok til at hjælpe nye bredbåndsbrugere til at beskytte sig mod spam og virus. En anden kommunikationsbrist mellem udbydere og forbrugere er ifølge rapporten, at folks kendskab til, hvad bredbåndet kan bruges til, ikke er tilstrækkeligt.

James Crabtree peger på, forbrugerne ofte forestiller sig, at øget internetforbrug vil gøre dem til passive modtagere af indhold fra internettet. Derfor er det vigitg at påpege, at internettet kan bruges til aktiviteter, som giver brugeren mulighed for selv at være aktiv og kreativ.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly