Google vinder endnu en sag om reklamesnylteri

Europæiske firmaer må gerne købe Adwords med konkurrenters navne.

Google må gerne sælge Adwords til et firma, som vælger at snylte på konkurrerende firmaers navne. Det har EU-Domstolen endnu en gang slået fast i en dom.

Allerede for fire måneder siden måtte det franske modehus Vuitton opgive at stoppe konkurrenter og kopi-fabrikanter i at markedsføre sig via Google AdWords. EU-Domstolen afviste modehusets klage. Google er ikke ansvarlig for overtrædelsen, når firmaer læner sig op af konkurrenters kendte varemærker, lød begrundelsen.

Denne gang er det et firma, Portakabin, som føler sig trådt over tæerne. Portakabin, der laver mobile bygningssystemer, har sit navn registreret som varemærke i Benelux-landene og har en konkurrent, Primakabin, som tilbyder produkter i samme boldgade. Derfor klagede Portakabin til en domstol i Amsterdam, da de opdagede, at konkurrenten Primakabin købte sig til eksponering, når potentielle kunder søgte på eksempelvis "Porta kabin", "portokabin" og "portocabin".

Nu er sagen - efter fire år - gået hele vejen til EU-Domstolen, uden at Portakabin fik held til at stoppe for konkurrentens eksponering. Det er altså i orden, siger domstolen, at en konkurrent betaler penge for eksponering, når en person søger på en konkurrents varemærke.

Google var i sagen om Vuitton ude og forsvare, at de lader konkurrenter gå hinanden i bedene.

Ifølge Google handler det om grundlæggende adgang til information, og at varemærkeindehavere ikke kan have fuld kontrol over, hvad der optræder i søgninger på deres varemærker.

Googles eksempel er en bruger, der er på udkig efter en ny bil. Når han indtaster en specifik biltype, så er forbrugeren ifølge Google på jagt efter information om forskellige forhandlere, brugtvognsforhandlere, anmeldelser af bilen eller måske omtale af andre biler i samme kategori.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S