En ny undersøgelse viser, at mange forbrugere mister tilliden til betalingskortene, fordi de har haft dårlige erfaringer med at købe ind på Nettet. Undersøgelsen konkluderer, at den generelle tillid til Dankortet på Nettet på et år er blevet en anelse svækket.
Den nye undersøgelse er gennemført i forbindelse med konkurrencen om Det gyldne @ 2000 tidligere i år og omfatter svar fra knap 100.000 netbrugere.
Af rapporten "Købsmotiver og forhindringer for e-handel" fremgår det, at kun godt og vel hver tredje netbruger, 35,6 pct., føler sig tryg ved at anvende Dankort eller kreditkort som betalingsmiddel på Internet.
Der er tale om et lille fald på en halv procentpoint i forhold til en undersøgelse for et år siden, hvor det var 36,2 pct. som havde tillid til kortbetaling.
Syv pct. af forbrugerne har fået forkerte varer, oplevet tekniske problemer eller er blevet snydt i forbindelse med e-handel. Ikke overraskende er tilliden blandt denne gruppe meget lavere end blandt brugere, som ikke har haft problemer.
Undersøgelse viser også, at utrygheden ikke forsvinder, blot fordi man har prøvet at handle. Ca. halvdelen af dem, der faktisk har prøvet at handle, siger således, at de fortsat ikke er trygge ved betalingsformen. Selv blandt dem, der har mere end et års erfaring i e-handel, er det ca. 38 pct., der ikke føler tillid til betalingsformen.