Nyt værktøj løser problem med fravær

Problemet med medarbejdere, der er syge eller ude af kontoret, men som glemmer at slå deres kontorassistent til er med et nyt program snart fortid.

De fleste virksomheder kender formentlig til problemet. En medarbejder er syg eller ude af kontoret, men glemmer at slå sin »out of office«-assistent til. En af virksomhedens kunder sender en mail til vedkommende, men der kommer ikke noget svar retur. Måske går det så galt, at kunden bliver utålmodig og tager kontakt til konkurrenten.

Danmarks største softwarelevedandør Ravenholm Computing lancerer nu et program, der skal løse problemet. Herved kan virksomhederne komme problemet til livs med emails, der havner i indbakken hos en medarbejder, der ikke er på sin pind, og som derfor ikke kan svare på emailen.

Programmet, der hedder »Out Of Office« og er skabt af Symprex, skal installeres på Exchange-serveren. Så kan receptionen, gruppelederen eller en anden nøgleperson gå ind og sikre, at afsenderen får besked, når en medarbejder ikke kan kontaktes.

Dea hammer Toftkær, der er produktchef i Office-produkter i Ravenholm Computing oplever, at virksomheder i dag endnu ikke har indset problemet.

»Ofte mener de, at det er godt nok, at medarbejdere har netværksadgang hjemmefra, så de kan slå deres Office-assistent til selv, når de er syge og på ferie. Men vi ved bare alle, at tekniske problemer og menneskelige fejl til stadighed betyder, at assistenten bare ikke bliver slået til. Så er det en tryghed for ledelsen at vide, at eksempelvis receptionen kan tage affære og få orden på sagerne,« siger hun.

Out Of Office-programmet kræver ikke ændringer i selve Outlook og brugerens rettigheder, så alle kan komme ind i denne del af Outlook-administrationen ved hjælp af programmet.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S