Nu har Google for første gang afsløret den nøjagtige fordelingsnøgle for to af sine hovedprodukter til annoncører, AdSense for content og AdSense for search. De nye tal fremgår af den officielle AdSense blog.
Med AdSense for content kan hjemmeside-ejere placere annoncebokse sammen med deres øvrige indhold og dermed tjene penge på at vise bannere fra AdSense-netværket, mens AdSense for Search integrerer en Google-søgeboks på hjemmesiden og viser annoncer, der passer til de indtastede søgeord.
Google fortæller at man udbetaler 68 pct. af omsætningen med AdSense for content-annoncer til partnerne – det er altså lidt mere end to tredjedele af beløbet, der går til den enkelte hjemmeside-ejer, mens Google beholder en tredjedel til sig selv.
Når det gælder AdSense for Search udbetaler Google kun 51 pct. af annoncekronerne og beholder altså næsten halvdelen selv, hvillket begrundes med konstante investeringer i søgeteknologien.
Den konkrete årsag til Googles beslutning om at lægge tallene frem kan være en sag i Italien, hvor Google anklages for at misbruge sin dominerende markedsposition.
Det kan også være en forberedelse til lanceringen af det kommende annoncesystem iAds, hvor partnerne får 60 pct. af omsætningen.
Google har også en række andre AdSense-produkter, som blandt andet distribuerer annoncer til mobile applikationer, feeds og spil, og her vil selskabet fortsat ikke fortælle, hvordan indtægterne bliver fordelt.