112-opkald fra ip-telefoner kræver abonnement

Det kræver et abonnement at kunne ringe til alarmcentralen fra en ip-telefon.

Mandag kom det frem at den stigende udbredelse af ip-telefoner hos både virksomheder og private gør det umuligt for landets alarmcentraler at se hvor opkaldet kommer fra og det betyder at der spildes livsvigtige sekunder og minutter inden hjælpen kan komme frem.

Men nu går IT- og Telestyrelsen ind i debatten med beroligende nyt til mange af Danmarks omkring 68.000 ip-telefonindehavere. Det er nemlig kun dem der har et taletidskort eller taler direkte via computeren, som ikke kan spores af alarmcentralerne. Hvis man har et abonnement hos et ip-telefoniselskab og dermed et 8-cifret nummer som folk kan ringe til fra en almindelig fastnet-telefon, så er det selskabets pligt at underrette de relevante myndigheder om nummeret.

En del ip-abonnenter har dog såkaldte flytbare abonnementer, der gør det muligt at ringe fra andre adresser end ens hjemmeadresse og i sådanne tilfælde kan alarmcentralerne ikke vide præcis hvor opkaldet kommer fra.

IT- og Telestyrelsen understreger at problemet med ip-telefonopkald til alarmcentraler ikke er en isoleret dansk problemstilling, men at der arbejdes på at finde løsninger i internationale fora og at styrelsen samtidig er i en dialog med Rigspolitiet om problemstillingen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere