Teleanalytiker: 3-offensiv får ikke kunderne til at vælge 3G

Mobilselskabet 3's prissænkning skaffer kunderne i butikken her og nu. Men så snart konkurrenterne går længere ned i pris skifter kunderne igen og offensiven vil ikke få flere til at vælge 3G-telefoni, spår teleanalytiker.

Langt de fleste mobilkunder går efter det selskab hvor de kan få de billigste minutpriser. Når 3 ikke længere er blandt de billigste, vil kunderne skifte til andre selskaber. Det er vurderingen fra teleanalytiker Torben Rune oven på meddelelsen om, at Danmarks eneste 3G-mobilselskab, 3, sænker sine priser på almindelig mobiltelefoni til 70 øre i minuttet og 15 øre for en sms.

Dermed melder 3 sig i den intense lavprismobilkrig, hvor selskaber som CBB Mobil og Telmore hele tiden presser hinanden til at slå endnu et par øre af prisen.

»På kort sigt er det ikke usandsynligt at det vil give 3 nogle ekstra kunder. Men for langt de fleste kunder handler det om hvor de kan få den billigste telefoni. Når 3 ikke længere er blandt de billigste, så rejser kunderne igen,« siger Torben Rune, der forudsiger at minutprisen på mobilsamtaler fortsat vil falde over de næste to år. Først når prisen når ned omkring minutprisen på fastnettelefoni vil det stoppe.

Torben Rune vurderer ikke at de lavere priser vil få flere kunder til decideret at vælge 3G-telefonien.

»Jeg tror ikke at det kan få folk til at købe 3G-telefoner. Hvis produktet var godt nok, så var der ingen grund til at sætte prisen ned,« siger Torben Rune.

Problemet er ganske enkelt at de services, som er noget af det der skal være med til at distancere 3G-telefoni fra almindeligt GSM-telefoni, ikke er tilstrækkeligt veludviklede.

»3 burde have udviklet nogle mere robuste tjenester især på erhvervsmarkedet,« lyder rådet fra Torben Rune.

3 har tidligere benyttet strategien med at sætte minutpriserne ned for på den måde at vinde kundernes gunst i blandt andet England.

Læses lige nu

    Udlændinge- og Integrationsministeriet

    Proces Manager med agil erfaring til Koncern It i Udlændingestyrelsen

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    AK Techotel A/S

    Positiv systemadministrator

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job