Faktureret for opkald til nedlagt tjeneste

En række kunder hos teleselskabet Universal Telecom er blevet faktureret for opkald til personsøgetjenesten, på trods at den ikke har eksisteret i knap et år.

På trods af at tjenesten ikke har eksisteret siden oktober sidste år, er en række kunder hos teleselskabet Universal Telecom blevet faktureret for opkald til den Offentlige PersonSøgetjeneste (OPS).

Den 50-nummerserie, som tidligere rummede OPS-numrene, bruges i dag til mobilnumre. En fejl i de såkaldte CDR-filer, der indeholder oplysninger om et opkalds varighed med mere, gjorde at opkaldene stadig blev registreret i Universal Telecoms faktureringssystem som opkald til personsøgetjenesten.

»Vi beklager meget det skete, som skyldes en teknisk fejl hos vores leverandør, MCI,« siger Christina Christensen, der er ansvarlig for kundeservice hos Universal Telecom. Med adresse på den portugisiske feriø Madeira drager selskabet nytte af den lave portugisiske moms og kan således tilbyde billig telefoni over hele Europa.

Christina Christensen understreger, at fejlen har betydet, at langt de fleste kunder har betalt mindre end de oprindeligt skulle. Ifølge Universal Telecom er det kun et fåtal, der er blevet opkrævet et større beløb på baggrund af fejlen. Christina Christensen kan overfor ComON ikke sætte tal på præcis hvor mange kunder, der er blevet berørt af fejlen.

IT-avisen ComON har tidligere beskrevet hvordan komplicerede faktureringssystemer gør det nærmest umuligt for en række af landets teleselskaber at oplyse om minutprisen på kundernes fakturaer. Det har selskaberne ellers haft pligt til siden ikrafttrædelsen af en ny fælleseuropæisk momslov 1. januar i år.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S