Faktureret for opkald til nedlagt tjeneste

En række kunder hos teleselskabet Universal Telecom er blevet faktureret for opkald til personsøgetjenesten, på trods at den ikke har eksisteret i knap et år.

På trods af at tjenesten ikke har eksisteret siden oktober sidste år, er en række kunder hos teleselskabet Universal Telecom blevet faktureret for opkald til den Offentlige PersonSøgetjeneste (OPS).

Den 50-nummerserie, som tidligere rummede OPS-numrene, bruges i dag til mobilnumre. En fejl i de såkaldte CDR-filer, der indeholder oplysninger om et opkalds varighed med mere, gjorde at opkaldene stadig blev registreret i Universal Telecoms faktureringssystem som opkald til personsøgetjenesten.

»Vi beklager meget det skete, som skyldes en teknisk fejl hos vores leverandør, MCI,« siger Christina Christensen, der er ansvarlig for kundeservice hos Universal Telecom. Med adresse på den portugisiske feriø Madeira drager selskabet nytte af den lave portugisiske moms og kan således tilbyde billig telefoni over hele Europa.

Christina Christensen understreger, at fejlen har betydet, at langt de fleste kunder har betalt mindre end de oprindeligt skulle. Ifølge Universal Telecom er det kun et fåtal, der er blevet opkrævet et større beløb på baggrund af fejlen. Christina Christensen kan overfor ComON ikke sætte tal på præcis hvor mange kunder, der er blevet berørt af fejlen.

IT-avisen ComON har tidligere beskrevet hvordan komplicerede faktureringssystemer gør det nærmest umuligt for en række af landets teleselskaber at oplyse om minutprisen på kundernes fakturaer. Det har selskaberne ellers haft pligt til siden ikrafttrædelsen af en ny fælleseuropæisk momslov 1. januar i år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere