Nets gebyrer malker e-butikker

E-butikker betaler op til ti gange mere i gebyr for at modtage dankort-betalinger end fysiske butikker, viser beregning fra FDIH.

Artikel top billede

9748 kroner. Så meget må en dansk e-butik årligt slippe til bankernes betalingsselskab Nets - det tidligere PBS - for at modtage 4.999 dankortbetalinger. Fysiske butikker kan nøjes med at betale 975 kroner. Det har FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel regnet sig frem til med udgangspunkt i Nets prisliste.

»Det er på høje tid, at der sker en reduktion i gebyrerne pr. betaling, når der i dag er over 100 gange flere betalinger årligt end i år 2000, som var det første hele år med Dankortbetalinger på nettet. E-handel og betalinger med Dankort på nettet har udviklet sig eksplosivt, så FDIH ønsker en ny og tidssvarende gebyraftale hurtigst muligt,« siger Annette Falberg, direktør i FDIH.

Siden dankortbetalinger på nettet så dagens lys i april 1999 har prisstrukturen stort set været uændret. Ideen var, at gebyrerne skulle dække drift og indtjening samt udviklingsomkostninger.

»De gamle udviklingsomkostninger er dækket, og aftalen er urimelig set i lyset af den eksplosive udvikling i antal dankortbetalinger på nettet. I dag oplever e-butikker med mange transaktioner at være økonomisk malkekvæg for Nets, hvor gebyrerne for Dankort på nettet giver Nets en indtægt på op mod 100 mio. kr. i 2011,« hævder Annette Falberg.

»Vi har derfor gjort Konkurrencestyrelsen opmærksom på gebyrforholdene, ligesom vi har taget kontakt til Nets for at få gang i en drøftelse om en ny gebyraftale. Vi forventer en gebyraftale med udgangspunkt i e-handlens vilkår, som de er i dag.«

Konkurrencestyrelsen har meddelt FDIH, at de vil se på problemet ved næste gennemgang af kortmarkedet i foråret 2011.
 

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly