Teleselskabet Tele2's sælgere er blevet forment adgang til den københavnske metro.
I de senere uger har sælgere fra Tele2 stået på metrostationerne og forsøgt at hverve kunder til teleselskabet. Men sælgernes fremfærd har været så voldsom, at Ørestadsselskabet, der står bag metroen, torsdag valgte at opsige kontrakten med Tele2 og bortvise sælgerne fra stationerne.
»Omfanget af klager fra kunder og medarbejdere var så massivt, at vi skred ind. Vi tænker først og fremmest på kunderne og ikke på Tele2,« siger Ørestadsselskabets driftsdirektør Carsten Fich til ComON.
Samtidig har flere hundrede af de forbrugere, som Tele2-sælgerne har snakket med på stationerne, klaget til Forbrugerinformationen og Forbrugerstyrelsen. Forbrugerne bad om informationsmateriale, men er i manges tilfælde endt med at blive overført fra deres eksisterende teleselskab til kunder hos Tele2. Forbrugerorganisationerne kalder dette bondefangeri, og opfordrer alle, der føler sig taget ved næsen af Tele2, til at klage til Forbrugerinformationen.
Tele2's adm. direktør Niclas Palmstierna beklager hændelserne, men står uforstående overfor Ørestadsselskabets reaktion.
»Det var ingen overraskelse for dem, at vi stod der. Vi har fulgt alle deres anvisninger,« siger en skuffet direktør, der nu er i gang med at evaluere kampagnen sammen med det selskab, som sælgerne er ansat af.