Fona, Elgiganten og Expert dumper i forsikringstjek

Denne artikel læses bedst med en tillægsforsikring til kun kr. 299,-

En stikprøve fortaget af Morgenavisen Jyllands-Posten afslører, at der er store huller i medarbejdernes vejledning, når det gælder tillægsforsikringer. Hverken de tre elektronikkæder Fona, Elgiganten og Expert samt Føtex kan leve op til avisens krav men dumper.

I flere af butikkerne fortalte sælgerne ikke mundtligt om købeloven, men nøjedes med at udlevere et dokument i købsøjeblikket. Og i Elgiganten blev der kun udleveret en almindelig bon om køb af en tillægsforsikring.

»Det er helt uacceptabelt, at butikken ikke udleverer forsikringsvilkår og andre påkrævede oplysninger. Dermed har kunden ingen mulighed for at tjekke betingelserne og tage stilling til, om forsikringen er pengene værd,« siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda til Jyllands-Posten.

Kritikken bliver afvist af Elgigantens Jesper Boysen, der forklarer til avisen, at kæden har gjort meget for at uddanne de ansatte til at rådgive korrekt og at kassesystemet ikke kan afslutte et forsikringssalg uden at påminde sælgeren om at udlevere en brochure om forsikringsvilkår.

»Jeg nægter at tro, at der er tale om et generelt problem i vores varehuse,« siger Jesper Boysen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse