Microsofts danske opkøb presser SAP og Oracle

Købet af et softwaremodul fra danske Columbus er en ny strategi for Microsoft, der kan presse rivalerne på ERP-markedet.

Microsofts strategi med at købe hele softwaremoduler fra deres partnere rækker videre end bare til gårsdagens køb af et Dynamics AX-modul til retailbranchen fra danske Columbus It Partner. Samtidig med det danske køb har Microsoft også købt AX-moduler til professional services og til proces manufacturing fra to amerikanske selskaber. Det skal styrke Microsofts ERP-tilbud overfor mellemstore og større kunder.

»Opkøbene får mellemstore og store virksomheder med en Microsoftstrategi til at tro mere på AX og bør flytte markedsandele fra SAP og Oracle,« vurderer ERP-ekspert Herbert Nathan.


Microsoft har i årevis levet godt på en partnerstrategi med et økosystem, hvor softwaregiganten anbefalede løsninger, der var udviklet af forhandlere rundt omkring i verden. Men den strategi holder ikke overfor alle kunder, vurderer Herbert Nathan, der mener, at internationale kunder bliver mere trygge, når de ved, at Microsoft selv tager ansvar for løsningen.

»Det er ikke sikkert, at en amerikansk kunde, vil stole på en løsning udviklet af en dansk forhandler. Her blåstempler Microsoft løsningen, når de går ind og tager ejerskab,« siger Herbert Nathan.

Strategiskifte
Gårsdagens opkøb markerer et skridt væk fra Microsofts hidtidige tilgang til deres AX-produkt hvor man har fisket de bedste løsninger ud af partnere. Den amerikanske Dynamics-blogger Josh Greenbaum kalder i sin blog i går Microsofts opkøb for et »tegn på et skifte i strategi, eftersom Microsoft anerkender umuligheden af udelukkende at stole på partnerprodukter for at skubbe nødvendig innovation ind på markedet«.

Han fremhæver Microsofts særlige dilemma i det øko-system, som har frembragt et væld af ekstra løsninger, udviklet af lokale forhandlere. Mens de lokale løsninger har en styrke i at være udviklet tæt på kunderne, har det samtidig den svaghed, at den enkelte partner ikke har ressourcerne til samtidig at udvikle et globalt produkt og samtidig være engageret i salg og markedsføring overfor kunder udenfor deres eget marked.

Microsoft skal dog ifølge den danske ERP-ekspert blive ved med at støtte op løsninger, som partnerne selv markedsfører.

»Microsoft må absolut holde fast i deres succes med partnerkanalen, for det er den, der har sørget for, at de er nået så langt som har gjort,« fastslår Herbert Nathan.
 

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S