Google investerer i Farmville-skaber

Søgegiganten investerer over en halv milliard kroner i Zynga, skriver techsite.

Artikel top billede

Alle, som har en profil på Facebook, vil sandsynligvis have modtaget et væld af mails - nogle vil kalde det spam - fra venner, som spiller det sociale computerspil Farmville.

Nu har Google kastet sin kærlighed - og penge - efter spilfirmaet Zynga, som står bag Farmville og andre sociale spil som Mafia Wars. Søgegiganten vil angiveligt satse strategisk på computerspil.

Det skriver det amerikanske techsite TechCrunch, som dog ikke har fået historien bekræftet hos Google eller Zynga.

Ifølge TechCrunch har Google investeret et sted mellem 100 og 200 millioner dollar. Det er mellem 590 og 1180 millioner danske kroner efter dagens kurs.

Strategisk satsning
Ifølge TechCrunchs kilder er Googles investering meget strategisk. Zynga skal være hjørnestenen i et nyt Google Games, som skal lanceres senere i år - altså ifølge TechCrunch. Hvis det passer, kan investeringen give Google en genvej til viden om computerspil.

TechCrunch spekulerer desuden i, om PayPal vil blive erstattet af Googles betalingstjeneste Checkout som den primære betalingsfunktion hos Zyngas spil.

Sidst og ikke mindst kan Google lukrere på, at tusindvis af mennesker verden over er blevet afhængige af spil som Farmville. De bare købe en ny ko, beplante markerne eller noget helt andet landligt hver eneste dag. Disse menneskers afhængighed og fascination af spillet kan være Googles krog til at gå Facebook i bedene og skabe Googles eget sociale univers.

Tidligere investeringer
Zynga har desuden fået omtrent 590 millioner kroner i venture kapital over det sidste år, inklusiv 885 millioner kroner fra Softbank Capital sidste måned og lidt over en milliard sidste år fra Digital Sky Technologies, Tiger Global, Institutional Venture Partners and Andreessen Horowitz.

Softbanks investering blev dog aldrig officielt bekræftet, skriver TechCrunch, men mediet spekulerer i, om Googles investering var en del af den aftale.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S