EU: Forbrugere skal styrkes under e-handel

De europæiske forbrugercentre modtager hvert år hundredvis af klager over online-handel. Et nyt EU-initiativ skal tilpasse forbrugerreglerne til den digitale verden.

Problemer med manglende eller forsinket levering, returnering af varer og tilbagebetaling i forbindelse med e-handel får nu EU-Kommissionen til at lancere et initiativ, der skal tilpasse bestemmelserne på forbrugerområdet til den digitale verden. De europæiske forbrugercentre modtager hvert år hundredvis af klager over online-handel. Og det selvom kun en lille del - 6 procent - af EU's forbrugere handler online på tværs af grænserne.

EU-Kommissionen mener, at forbrugerne endnu ikke føler sig tilstrækkeligt trygge ved den digitale online-verden. Tilliden skal styrkes med et sæt let forståelige bestemmelser, som sikrer forbrugerne tilstrækkelig beskyttelse, hvis der opstår problemer.

»Vi har brug for en gennemgribende revision af forbruger-lovgivningen. I øjeblikket får forbrugerne ikke en rimelig behandling online, og komplicerede bestemmelser blokerer for den næste generation af kvikke forretningsidéer. Vi bliver nødt til at finde nye løsninger på nye udfordringer. Spørgsmålet er, om vi har råd til at have 27 mini online-markeder i Europa, som forhindrer forbrugerne i at vælge og få adgang til forskellige muligheder og konkurrencedygtige priser. Vi bliver nødt til at give forbrugerne tillid til e-handel, sådan at det bliver et troværdigt marked. Spillereglerne er ændret, og nu er det op til forbrugerpolitikken at svare igen,« sagde den nye EU-kommissær for forbrugerbeskyttelse, Meglena Kuneva, på sit første pressemøde i Bruxelles.

Blandt indsatsområderne i den såkaldte grønbog, som EU-Kommissionen netop har vedtaget, er en udbygning af begrebet »levering« i forbindelse med indkøb på tværs af grænserne, forenkling af bestemmelserne om returnering af varer, fælles regler for forbrugernes klagemuligheder og tydeliggørelse af bestemmelser om fortrydelsesfrister.

Samtidig lægges der op til, at gældende garantier og rettigheder muligvis skal udvides til at omfatte visse online-tjenester. En forbruger, som køber en cd i en forretning, har eksempelvis en garanti, hvis den ikke virker, men en forbruger, som downloader musik fra internettet, har ikke en sådan beskyttelse.

I de kommende tre måneder vil kommissæren for forbrugerbeskyttelse samle kommentarer fra en række berørte parter og derefter fremsætte forslag til specifikke initiativer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere