Artikler læses mere grundigt online end på print

Det er en myte, at man læser flygtigt på nettet og mere grundigt på tryk, viser en ny undersøgelse fra amerikanske Poynter Institute.

Det er en skrøne, at opmærksomheden hurtigt forsvinder, når man læser på nettet. En undersøgelse vurderer, at tekster oftere læses færdigt online end på tryk.

Et studie kaldet "EyeTrack07" foretaget af amerikanske Poynter Institute undersøgte læsningen blandt 600 deltagere, hvoraf 70 procent sagde, at de læste nyheder på print eller online fire gange om ugen.

Deres øjenbevægelser blev målt i perioder på femten minutter, mens de læste fire aviser og to online-udgaver.

I netudgaverne af St. Petersburg Times og Star Tribune of Minneapolis læste 77 procent artiklerne til ende.

Til gengæld læste kun 62 procent færdigt i trykte boardsheet-formater (som i Danmark bruges af aviser som Politiken og Jyllands-Posten) af de samme aviser, mens kun 57 procent læste artikler færdige i Rocky Mountain News og Philadelphia Daily News, der er trykt i tabloid-formatet (der i Danmark bruges af Berlingske Tidende, B.T., Ekstra-Bladet og diverse gratisaviser).

På tryk lader det til at være afgørende, om en artikel fortsættes på en anden side. Ved broadsheet læste kun 59 procent videre, mens 68 procent fortsatte i tabloid-udgaverne.

Yderligere informationer og en video om undersøgelsen kan findes på: www.poynter.org

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S