WAP-firmaer klager over teleoperatører

Slaget om fremtidens mobile Internet udkæmpes lige nu i Frankrig og England.

Microsoft-sagen i USA har skabt stor opmærksomhed omkring enkelte virksomheders forsøg på at udvide deres altdominerende markedsposition til Nettets fagre nye verden. Udfaldet af det amerikanske Justitsministeriums korstog mod softwaregiganten kan få stor indflydelse på pc-industriens fremtid.


Men skrivebords-computeren er ikke længere grænselandet for den digitale udvikling. I dag er det mobile datatjenester, der spås den største rolle i fremtidens IT-samfund - i år 2003 vil flere brugere surfe på Internet med håndholdte apparater end med pc'er.


En strid mellem indholdsudbydere og teleselskaber - der udkæmpes lige nu i de europæiske retssale - kan allerede nu betegnes som mobilbranchens "Microsoft-sag". Spørgsmålet er, om mobiloperatører må "låse" deres telefoner til en bestemt startside, eller om kunden skal have mulighed for at indstille sin egen favoritside.


Det kan lyde banalt, men svaret på dette spørgsmål kan afgøre hele WAP-branchens fremtid.


WAP-portal


Ligesom Internet-browsere er alle WAP-mobiltelefoner prækonfigureret med en startside, som man kommer ind på, når man kobler sig på Nettet. Det kan enten være teleoperatørens egen WAP-portal, eller en anden tjeneste, som betaler for at blive placeret som startside.


Alle andre WAP-tjenester - der findes efterhånden flere hundred alene i Danmark - kan kun nås ved at indtaste deres Internet-adresse. En langsom og besværlig proces på mobiltelefonens lille tastatur. Derfor vælger langt de fleste brugere at gå direkte til startsiden, og benytte de links som findes på denne side.


Det bliver dermed teleoperatøren, der bestemmer, hvilke WAP-tjenester som skal være tilgængelige gennem links fra selskabets startside. Det vil i de fleste tilfælde kun være mobile tjenester, som betaler for denne placering.


Hvis man kan drage en parallel til pc-verden, så svarer det til, at startsiden i browsere som Internet Explorer var låst til Microsoft’s egen hjemmeside, og ikke kan ændres manuelt af brugeren. Samt at andre Internet-sider kun kan nås ved at indtaste deres adresse på et besværligt numerisk tastatur.


Voila


Mindst to teleoperatører - France Telecom og British Telecom - har "låst" deres mobiltelefoner, så kunden ikke kan skifte til en anden startside. Selskaberne ønsker hermed at fastholde deres kunder i en såkaldt "walled garden" - et kontrolleret miljø, hvor selskabet kan bestemme hvilke links kunderne skal følge.


I Frankrig har firmaet Wappup.com sagsøgt France Telecom - der har 14 millioner mobilkunder - og krævet at selskabet fjerner "låsen". En fransk dommer har udstedt et midlertidigt forbud mod salget af bestemte WAP-mobiltelefoner.


France Telecom må ikke længere sælge pakkeløsningen "WAP Coffret", der indeholder en telefon, mobilabonnement og adgang til WAP-tjenester. France Telecom har indstillet sin egen WAP-portal, "Voila", som startside i mobiltelefonerne.


Wappup.com hævder, at France Telecom misbruger sin markedsposition ved at tvinge alle kunder over på sin egen WAP-portal. Den endelige dom i sagen ventes afsagt den 30. september.



Genie


I England har WAP-portalen Fonedata.com klaget over teleoperatøren BT Cellnet til regeringen. BT's egen Genie-portal er forhåndsindstillet og låst fast i alle selskabets WAP-mobiltelefoner, men Fonedata.com hævder, at der er tale om en konkurrenceforvridende praksis. Den britiske regering vil nu undersøge, om BT Cellnet overtræder loven.


Både Wappup.com og Fonedata.com siger, at de og andre WAP-firmaer ikke kan at overleve, hvis deres tjenester ikke kan lægges ind som startsider i mobiltelefoner. Et lille nystartet Internet-firma, som tilbyder WAP-tjenester, har ingen anden mulighed end at indgå et samarbejde med en teleoperatør - og betale potentielt ublu priser - for at komme i kontakt med de mobile brugere.


Dermed afskæres en hel underskov af små WAP-firmaer, som ikke har den finansielle styrke til at indgå en sådan alliance. På Internet blomstrer små og store foretagender på lige fod - men WAP bliver kun for de store spillere.


(Kilde: Wired)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere