Netbrugere mangler viden om cookies

Danske forbrugere afviser målrettede reklamer på nettet, men kun få ved, hvordan de skal slippe af med dem.

En ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ser nærmere på forbrugernes holdning til adfærdsbaserede reklamer på nettet. Her er der typisk tale om, at annoncenetværk bruger cookies til at indsamle oplysninger om, hvilke hjemmesider forbruger besøger, og dermed også hvilke produkter de er interesseret i. Det kan så bruges til at målrette reklamer til den enkelte forbruger.

Ifølge undersøgelsen har 54 procent af en negativ eller meget negativ holdning til, at reklamer kan målrettes mod dem på baggrund af deres adfærd på internettet. Forbrugerne er generelt bevidste om, at der bliver registreret oplysninger om dem på nettet, og at de bliver brugt i annonceøjemed. Men de er ikke klar over, hvad de kan gøre for at slippe af med cookies.

"Vi kan se ud fra undersøgelsen, at en stor del af forbrugerne ikke bryder sig om at få skræddersyede reklamer på nettet. Mange ved ikke, hvordan de kan undgå dem, men du kan faktisk selv forebygge, at dit internetbrug bliver registreret og brugt til målrettet reklame: Indstil din computer til at slette cookies automatisk, men vær samtidig opmærksom på, at det kan gå ud over brugervenligheden på de netsider, du bruger meget," siger Chris Nielsen, der er fuldmægtig i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Faktisk viser undersøgelsen at 38 procent af forbrugerne ikke ved, hvordan de skal slette deres cookies, og 56 procent ved ikke, hvordan de indstiller deres internetbrowser til automatisk at slette cookies.

En vejledning til at rydde op i sine cookies kan læses på forbrug.dk.

Der er ikke kun tale om, at informationer samles med cookies. I mange situationer er det forbrugerne selv, der afgiver oplysninger. Det sker f.eks., når man opretter en profil hos Facebook eller en konto hos Gmail.

Hos Facebook Ads kan annoncører så f.eks. adgang til en bestemt målgruppe baseret på de personlige oplysninger som køn, alder, bopæl som fritidsinteresser, som Facebook-brugerne har opgivet. Dermed kan man så f.eks. målrette annoncer til løbeinteresserede københavnere i alderen 25-35.

Det anslås at adfærdsbaseret reklame udgør 7-15 procent af det samlede onlineannoncemarked i Danmark, men det forventes at stige til 13-28 procent inden for nogle år.

I den kommende revidering af e-databeskyttelsesdirektivet stilles der krav om samtykke fra forbrugerne, inden der må indsamles oplysninger om dem. Den konkrete udmøntning af kravet om samtykke – og dermed konsekvenserne for forbrugerne – af det reviderede direktiv kendes endnu ikke.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere


Business intelligence - den nye bølge: Få styr på de nye løsninger og alle mulighederne

En ny bølge af af moderne BI-løsninger og -produkter skaber helt nye muligheder. Vi sætter fokus på den nye BI-bølge.

07. juni 2017 | Læs mere





CIO
Bliv klar til EU-persondataforordningen: Ministerium klar med længe ventet dansk vejledning til den nye EU-lov
Justitsministeriet er efter en måneds forsinkelse klar med den store vejledning til EU's kommende persondataforordning, der kommer til at få konsekvenser for alle danske virksomheder. Se vejledningen her.
Comon
Microsofts vilde - og hammerdyre - Surface Studio kommer til Danmark
Microsofts all-in-one-computer, Surface studio, kommer til Danmark midt i juni til en vild pris
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Guide til hyperconverged infrastructure - Alt om forenklet it-infrastruktur
I dette white paper får du en guide til at komme i gang med Hyperconverged Infrastructure (forenklet it-infrastruktur)