Undersøgelsen bygger på spørgeskemaer, der skal besvares via WAP-telefoner, Internet eller stationære telefoner. Vilstrup har sendt mails ud til de 6.000 WAP-brugere, der er registreret hos Wapportal.dk. Spørgsmålene skal bl.a. afsløre, hvor meget WAP bruges i privat- og erhvervsøjemed, og omfanget af mobil e-handel (m-commerce).
"Det er naturligvis et forsøg, men man kan jo godt forestille sig en fremtid, hvor man kan få folks mening mobilt - dvs. her og nu, eller på anden vis benytter mobiltelefonen til menings-tilkendegivelser. Vi har fået mange svar, både via web og via WAP," fortæller Claus C. Woldbye, Wapportal.dk.
I forbindelse med undersøgelsen bliver der bl.a. sendt 4-5 spørgsmål direkte til brugernes mobiltelefon. Spørgsmålene skal danne et øjebliksbillede af, hvor brugerne fysisk befinder sig, når de tager sig tid til at bruge det mobile medie.
Dataindsamlingen er et grundstudie af de danske WAP-brugere, som skal danne basis for et månedligt barometer fra Vilstrup Interactive. Nøgleresultaterne fra undersøgelsen bliver offentliggjort i uge 29; resten af informationerne fra undersøgelsen kan købes af interesserede virksomheder.
Vilstrup Interactive's nye barometer udkommer første gang i september.