De fleste internet-domæner bliver tildelt efter først-til-mølle princippet. Derfor gælder det om at være hurtig, hvis man vil sikre sig de bedste adresser. Men sådan er det ikke med det nye .asia-domæne. I modsætning til ansøgningsforløbet for andre domæner, er det ikke den, som først kan gøre krav på et domæne, der får det.
Er der to eller flere ansøgere til det samme domæne, ryger domænet automatisk i udbud og så må ansøgerne byde på det i en auktion. Det skal blandt andet forhindre, at firmaer spekulerer i at ansøge om det samme domænenavn gennem flere forskellige registrarer for at komme først i køen.
»Princippet om at sende et domæne i udbud, vil på mange måder gøre ansøgningsforløbet mindre hektisk for alle parter. Til gengæld kan det altså blive dyrere for de købere, der må erhverve deres .asia-domæner på auktion. I forhold til de mange millioner .asia-domæner, der vil blive registreret, vil det dog kun være en brøkdel, der ender på auktion. Derfor vil den nye procedure tilgodese de mange og ikke de få,« siger Mikkel Noesgaard, direktør for produktudvikling hos firmaet Speednames.
Den såkaldte sunrise-fase for .asia-domænet starter den 9. oktober. Denne fase er kun åben for virksomheder med registrerede varemærker. Først senere får et bredere publikum adgang til at registrere adresser som ender på .asia. Det skal forhindre, at domænepirater spekulerer i at opkøbe adresser med kendte varemærker.
»Der er alle mulige gode grunde til, at danske virksomheder skal registrere deres varemærker under .asia-endelsen. Den økonomiske vækst i Asien er massiv og udenlandske virksomheder, der allerede er til stede eller som påtænker at lave forretninger i regionen, kan komme tættere på de asiatiske markeder ved at registrere deres varemærker under .asia-endelsen. Det handler om både kultur og forretning,« siger Mikkel Noesgaard.