Artikel top billede

Nu kommer Kindle med reklamer

Kindle bliver nu billigere. Men der kommer reklamer på skærmen.

Få et it-produkt til en billigere pris – men du skal leve med reklamer. Det er dét koncept, som Amazon nu forsøger sig med. Amazon har lanceret en ny og billigere version af læseapparatet Kindle med det fristende navn ”Kindle with Special Offers”. Kindle er allerede det mest solgte produkt hos Amazon og den fås i to udgaver til henholdsvis 139 og 189 dollar – danske kunder kan også bestille den.

Nu kommer så den nye Kindle with Special Offers, som koster blot 114 dollar. Den er identisk med den normale Kindle – men brugeren bliver altså præsenteret for det, som kaldes for særlige tilbud, eller på godt dansk, reklamer. I det mindste bliver selve læseoplevelsen ikke forstyrret af reklameafbrydelser.

Man behøver altså ikke frygte, at der pludselig springer en reklame frem når man er midt i en e-bog, eller at der indsættes annoncer i e-teksterne.

Amazon har valgt en mere subtil model, hvor de ”særlige tilbud” vises i bunden af Home-skærmen og på den skærmskåner, der automatisk kører når Kindle ligger ubrugt.

Det fortæller Amazon i en pressemeddelelse – hvor man også kan læse at de første annoncører er Buick, Visa, Olay og Chase.

Som en slags indrømmelse overfor sine kunder har Amazon også annonceret en ny applikation, AdMash, hvor man kan stemme om de bedste reklame-skærmskånere. Her kan brugerne altså få indflydelse på, hvilke reklamer der bliver vist på Kindle.

Det er ikke helt klart, hvordan dette skal fungere i praksis, men et preview kan ses hos Amazon. Den enkelte bruger kan også indstille sine egne præferencer for screensavere ved at fortælle om ens interesser, så man f.eks. får vist flere skærmskånere med landskaber eller arkitektur.

Men brugeren kan altså ikke helt fravælge reklamerne – det er prisen for at få den billige Kindle.

Amazons nye strategi for Kindle er ikke mindst interessant, fordi den kan fungere som inspiration for andre producenter af e-bogslæsere og tavlecomputere, som måske også vil tilbyde deres kunder billigere reklamefinansierede produkter.

Den nye billigere Kindle kan allerede nu forudbestilles og sælges fra den 3. maj.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere