Uønsket reklamepost oversvømmer mange Internet-brugere og udbydere, og optager så mange ressourcer, at det truer Internettets eksistens. Det var kerneudsagnet i et foredrag, som direktøren for softwarefirmaet Bright Light Technologies, Sunil Paul, holdt i går på ISPcon-messen i San Jose, skriver InternetNews. Han citerede en række undersøgelser, som viser at spam-post udgør 50 pct. af Internet-trafikken hos mange virksomheder. I nyhedsgrupper på Usenet er 80 pct. af trafikken reklame-post, fortalte direktøren, der samtidig pegede på, at mange Internet-udbydere bruger 10 pct. af deres månedlige udgifter på at bekæmpe spam.
Bright Light Technologies har udviklet et spam-filter, SpamWall, der frasorterer indkommende reklamepost. Det sker ved at oprette en database over kendte spammere, der konstant opdateres med nye adresser. I det øjeblik, hvor en installation af SpamWall har identificeret en spammer, bliver dennes data omgående distribueret til alle kunder, hvor breve fra denne afsender automatisk slettes.