Det giver ikke øget salg eller færre udgifter for leverandørerne at være med på de store e-handelspladser som IBX og Gatetrade.net, men ofte er det et krav fra de store kunder. Det er budskabet fra en række leverandører til e-handelspladser, som ErhvervsBladet har talt med.
»Vi får at vide, at kunderne ikke vil bruge os, hvis vi ikke kobler os på e-markedspladserne derfor er vi også med. Jeg kan godt forstå, at de store kunder vil koncentrere deres indkøb på elektroniske markedspladser, for de kan opnå procesbesparelser på indkøb. Men som leverandør er det svært at få øje på nogle fordele ved at være koblet på en elektronisk markedsplads,« siger en kilde, der af hensyn til sin forretning er anonym, til Erhvervsbladet.
For at få lov til at handle med det offentlige, oplever mange leverandører at de skal være koblet op til Den Offentlige Indkøbsportal (DOIP), på trods af at mængden af handler på portalen ikke er overvældende.
Langt de fleste leverandører har deres egne e-handelsløsninger og integrationen med de store e-handelspladser giver derfor blot ekstra udgifter.
Foruden DOIP, der drives af firmaet Gatetrade.net, så driver Gatetrade.net også deres egen portal, der primært benyttes af firmaets ejere, Danske Bank, Post Danmark, TDC og Mærsk Data. Endelig er firmaet IBX også på banen med en e-handelsplads.
Men på trods af at Gatetrade.nets portal har fire store firmaer i ryggen, så er begejstringen for e-handelspladsen hos leverandørerne begrænset.
»Ordrerne vælter ikke ind, og vi overvejer at trække os fra Gatetrade. Vi er ikke fuldt integreret med markedspladsen, og behandler fortsat ordrer manualt. Vi vil først investere i en fuld intregration, hvis det kan betale sig sig. Og det har ikke været tilfældet hidtil,« siger e-handelschef Bjarne Morell, Zitech Computer