Prisen for en mobilsamtale kan variere meget. Minuttaksten er eksempelvis en anden, når man ringer til en anden mobiltelefon, end når man ringer til en fastnettelefon. Teknisk set er det muligt for mobilselskaber at oplyse om den enkelte samtales pris i telefonens display; men funktionen bliver ikke brugt.
Det nystartede danske mobilselskab Telmore siger, at forklaringen ligger i de enorme priser for national roaming. Når man foretager et opkald i et område, hvor ens egen mobiloperatør ikke dækker, skal man betale en højere pris for at benytte en anden operatørs net (roaming).
Telmore har selv løst problemet med de svingende minuttakster på en anden måde; selskabets kunder betaler fast takst, 1,25 kr. i minuttet. Til alle net.
"Teleselskaberne kunne i realiteten oplyse kunden om hver enkelt samtales pris, men det vil de tilsyneladende ikke, antagelig fordi der er formuer at tjene på de stærkt varierende minuttakster," skriver Telmore i en pressemeddelelse.