Intelligent software forbedrer bankens rådgivning

Et nyt intelligent program fra den danske IT-virksomhed Intellix skal fremover sikre, at bankkunder ydes den optimale rådgivning indenfor investeringer. Kerneteknologien bag den intelligente software er udviklet over en tiårig periode i samarbejde med forskere fra Forskningscenter Risø.


Jyske Bank har allerede investeret i det nye system, som skal sikre alle kunder en ensartet rådgivning af høj kvalitet. Og alle kunder får en individuel dokumentation for de gennemførte investeringer, hvilket både højner servicen overfor kunden, og giver banken en unik mulighed for at dokumentere et sagsforløb, hvis der opstår tvister.


Softwaren er allerede taget i brug i de tre internationale afdelinger for investeringsrådgivning, og arbejdet med at udbrede systemet til resten af afdelingsnettet er sat i gang, fortæller funktionsleder for investeringssupport i Jyske Bank, Ejnar Frederiksen.


Det nye system, KnowMan Online Advisor, er en intelligent softwareløsning baseret på neurale netværk, hvis funktionalitet er inspireret af den menneskelige hjerne.


"Vores rådgivning har tidligere været baseret på en mere individuel opfattelse af tingene. Den vil vi gerne have gjort mere ensartet, og derfor har vi behov for et system," siger Ejnar Frederiksen, Jyske Bank.


Konkrete eksempler fra hverdagen, hvor kunder er blevet rådgivet af bankens bedste eksperter, lægges ind i KnowMan Online Advisor. På et tidspunkt er systemet klædt godt nok på, til at det selv kan anbefale den rigtige løsning til en given problemstilling. Dermed bliver systemet lige så dygtigt som bankens bedste eksperter, og den viden og erfaring får alle medarbejdere adgang til.


"Investeringsteori er et meget komplekst område, fordi der er ret mange ting, der indvirker på valg af investering. Det er egentlig noget, som kun eksperter kan gøre ordentligt, for det kræver både en god erfaring, og at man kan gennemskue en problemstilling," siger Ejnar Frederiksen.


I dagligdagen bruger bankens rådgivere produktet i den konkrete kundekontakt. Systemet stiller spørgsmål til kundens situation, og kundens svar danner basis for nye spørgsmål, indtil kundens situation er kortlagt, og den optimale investeringsstrategi til at dække kundens behov er identificeret.


To bankmedarbejdere har brugt en uge på at bygge systemet op ved at lægge spørgsmål og svar ind samt et par dage på at teste det. Inden da havde fire ansatte været på et tredages kursus hos Intellix A/S, og derigennem opnået tilstrækkelige færdigheder til at deltage i projektet.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    JN Data A/S
    Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

    Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

    27. maj 2025 | Læs mere


    Årets CIO 2025

    Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

    03. juni 2025 | Læs mere


    Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

    Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

    03. juni 2025 | Læs mere