Apple bejler til forhandlere

Apple vender sig mod det SMB-marked, som producenten hidtil har ignoreret, og slækker kravene for at få forhandlerrabat.

Et charmeangreb fra Apple på den danske it-forhandlerkanal skal få flere forhandlere til at tage Apples produkter til sig.

Hos ComOns søsteravis CRN erfarer man, at producenten har slækket sine hidtidige krav om, at der skal være dedikerede sælgere i butikker, som udelukkede arbejder med Apple, samt at også kravet til sælgernes uddannelse er sænket.

Apples initiativ vækker begejstring hos Apples danske distributør, Rosenmeier Electronics, som et nyt udspil til at få mere liv i forhandlerkanalen.

»Jeg synes, det er rigtigt spændende, at Apple endelig kommer ud af hullerne i forhold til, at se de muligheder, der ligger hos SMB-forhandlere. Det har man ikke tidligere set. Tidligere har man stillet sig tilfreds med de forhandlere, man havde,« siger Jørn Rosenmeier.

Han fortæller, at der har været mange SMB-forhandlere, som besidder kompetencer indenfor specielle segmenter, hvor Apple-produkter kan være interessante. Men de har hidtil ikke kunnet få funktionelle rabatter. Men med det nye tiltag, kan de få de rabatter, der er nødvendige for, at de kan komme ind og tage markedsandele fra HP.

Senioranalytiker Anders Elbak fra IDC ser dog skeptisk på, om det er det rette tidspunkt for forhandlere at forsøge sig med Apple.

»Jeg er som sagt ikke sikker på, at det er den rigtige timing, men hvis Apple vil bredere ud i erhvervsmarkedet, så er det SMB-markedet, de skal gå efter. Man kan sige, at deres brand er betydeligt mere værd end for to og et halvt år siden. Men jeg tror stadig, det kan blive svært at komme ud over det traditionelle Apple-kundegrundlag,« siger Anders Elbak.

Han vurderer, at det vil kræve en del knofedt i at opbygge en erhvervsafdeling med Applesalg.

»Forhandlerne har absolut nogle muligheder, hvis de vil lægge det ekstra arbejde i det, som der skal til for at være i erhvervsmarkedet. Mange forhandlere er jo egentlig glade for at sælge Apple. Og mange af dem har i forvejen også erhvervskunder i deres kundekreds. Så jeg tror bestemt heller ikke, det er en umulig mission for Apple,« siger Anders Elbak.

I Danmark har Atea siden 2007 været Appleforhandler, og oplever også en øget interesse fra virksomhederne.

»Der er et pres fra den nye generation på arbejdsmarkedet for at få Apple, så flere virksomheder åbner op,« siger Ateas salgsdirektør Per Søgaard med ansvar for Applesalget.

Han genkender billedet af it-cheferne, der ikke længere ser rødt ved synes af Apple i deres maskinpark.

»Virksomhederne syntes ikke det er så farligt, for de har fået erfaring for, at det virker fint,« siger Per Søgaard.

Apple har ikke ønsket at medvirke til denne artikel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere