Danskerne er de mest dimse-gale

Danskerne er suverænt europas hurtigste til at tage ny teknologi og nye dimser til sig.

Danskerne indtager førstepladsen, som det europæiske folkefærd, der er mest begejstret for ny teknologi og derfor bare må have den nyeste mobiltelefon eller anden dims.

En undersøgelse i 16 europæiske lande af hvor hurtige folk er til at anskaffe sig nye elektroniske dimser, placerer Danmark på en suveræn førsteplads. Det tager således kun 3,7 år fra et nyt elektronisk produkt introduceres på det danske marked, til det er så udbredt at salget begynder at falde igen.

I den anden ende af skalaen er agterlanternerne i Grækenland næsten 10 år om at komme igennem elektronik-cyklussen, mens gennemsnittet for de 16 lande er seks år.

Nordmændene og svenskerne tager sølv og bronze i den europæiske dimse-dyst, og det har gjort skandinavien til favoritmarkedet når nye produkter skal lanceres.

»I gennemsnit tager det halvt så lang tid for produkter at aftage i de skandinaviske landene som i middelhavslandene,« siger forsker Gerard J. Tellis ved University of Southern California. Universitet står sammen med Cambridge University og Erasmus-universitet i Amsterdam bag undersøgelsen.

Det er især mobiltelefoner og IT-udstyr der hurtigt slår igennem, mens køkkenmaskiner og lignende er væsentligt længere om at nå så stor en udbredelsesgrad, at salget falder igen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil