Lyt til dine alarmklokker, når du handler på nettet. Sådan lyder advarslen fra Forbruger Europa, der er Forbrugerstyrelsens europæiske afdeling. Den konkrete anledning er svindel på de tyske hjemmesider mobile.de og autoscout24.de, men svindel med nethandel er et udbredt problem.
Forbruger Europa opfordrer til at være forsigtig hvis varen er meget billig eller hvis sælger kræver betaling over Western Union, bankoverførsler eller lignende. For det kan være svært at få pengene tilbage, hvis de overføres af andre kanaler end betalingskort og kreditkort.
Alarmklokkerne bør også ringe hvis sælgeren kræver at få pengene, inden varen sendes. Hvis man betaler forud for en handel er der ingen garanti for, at varen bliver leveret. Et andet advarselstegn kan være, at al korrespondance skal foregå via en anonym mailadresse, f.eks. en Hotmail-adresse.
På internettet er det nemt at give sig ud for at være en person, man ikke er – og det kan være umuligt at spore vedkommende, hvis man bliver snøret.
Hos E-handelsfonden, der udsteder e-mærket til danske netbutikker, er man enig i, at forbrugerne skal være forsigtige. Her lyder rådet ikke overraskende, at man netop skal kigge efter e-mærket, der skal garantere at butikken overholder en række etiske krav ud over den danske lovgivning.
Det understreges desuden at langt de fleste webshops faktisk holder hvad de lover, og der er ingen grund til at føle sig utryg ved at handle på nettet.
”Det betyder naturligvis ikke at man som forbruger skal stoppe med at kigge sig for når man handler, og vi har i e-handelsfonden derfor lagt en lang række gode råd ud på vores hjemmeside www.e-handelsfonden.dk. Rådene skal være med til at klæde forbrugerne bedre på, når der skal vælges netbutik, så antallet af danskere der kommer i klemme kan minimeres”, siger Lars Schmidt Larsen, direktør i e-handelsfonden.
Forbrugerne rådes blandt andet til altid at betale med kreditkort, så man er beskyttet af indsigelsesordningen, hvilket i bund og grund vil sige at køber har mulighed for at få pengene igen, hvis varen aldrig dukker op.
Desuden bør man undersøge hvem sælger er – ifølge dansk lovgivning skal sælger give kontaktoplysninger på sin hjemmeside – og undersøge varen. Som kunde bør man også tjekke salg- og leveringsbetingelser inden handlen og gemme kvitteringen og tjekke, om netbutikken har hævet det korrekte beløb på kontoen.