Dansk IT mener at statsminister Anders Fogh Rasmussen overser det store potentiale, som moderne teknologier giver for at gennemføre velfærdsforbedringer. Der fokuseres for snævert på at skaffe flere hænder til arbejdsmarkedet, lyder foreningens reaktion på statsministernes åbningstale i Folketinget tirsdag.
»Det er prisværdigt, at statsministeren vil gøre en indsats for at skaffe ekstra hænder til at forbedre den offentlige service. Hos Dansk IT frygter vi dog, at den demografiske udvikling med flere ældre vil overhale regeringens nok så ambitiøse planer. I stedet for alene at fokusere på at få flere i arbejde kan regeringen med fordel sideløbende gøre en ekstra indsats for at anvende moderne teknologier til at effektivisere den arbejdskraft, der nu engang er til rådighed,« siger Lars Mathiesen, der er formand for Dansk IT.
Regeringen har nedsat en arbejdsmarkedskommission, der skal udarbejde forslag til, hvordan beskæftigelsen kan øges i de kommende år.
»Regeringens arbejdsmarkedskommission fokuserer for snævert på at øge udbuddet af arbejdskraft, når der nu engang er et stort uudnyttet potentiale at hente ved at anvende moderne teknologier til at effektivisere den offentlige service. Arbejdsmarkedskommissionen bør også fokusere på, at udvikle langsigtede teknologiske løsninger, der sikrer, at Danmark kan opretholde et højt serviceniveau på trods af den demografiske udvikling. Det offentlige kunne i den forbindelse lære af det private, som længe har anvendt nye teknologier til at forbedre servicen på trods af mangel på arbejdskraft,« siger Lars Mathiesen.
En meningsmåling foretaget af analyseinstituttet Userneeds viser, at to ud af tre danskere mener, at it kan gøre det offentlige mere effektivt, og flertallet ønsker mere digital kommunikation med det offentlige.
»Der findes flere eksempler på områder, hvor det offentlige ikke udnytter potentialerne. Hvorfor findes der fx ikke en offentlig hjemmeside, hvor man kan bestille sygesikringsbevis, kørekort, lukke og genbestille kreditkort mv. ved tab/tyveri? Eller hvorfor går det offentlige ikke målrettet efter at tilbyde digitale services til de grupper, der ofte har kontakt med det offentlige, som de ældre, de syge, de handicappede etc. - for slet ikke at tale om de studerende?,« Slutter Lars Mathiesen.