Menneskeheden drukner i information

Der genereres hvert år 800 MB data i gennemsnit for hver person på Jorden. Lagring og udveksling af information inden for alt fra magnetkort, over telefoni til store netværk producerer en stigende mængde data.

Amerikanske forskere fra University of California i Berkeley vurderer, at der hvert år produceres i gennemsnit 800 MB information for hvert enkelt menneske på Jorden.

En undersøgelse udformet af forskerne viser, at den samlede mængde information lagret på papir, film, magnetiske medier og optiske diske er fordoblet siden 1999 og frem til i dag.

Alene i 2002 blev der ifølge forskerne lagret 5 exabytes (ca. 5 milliarder gigabytes) af ny information. Skulle disse samles et sted, ville de fysisk fylde, hvad der svarer til 500.000 kongres-biblioteker, skriver BBC.

Den lagrede information udgør dog kun en brøkdel af den mængde information, som genereres via telefon, internet, tv og radio, altså data som produceres, men som ikke gemmes.

Ifølge forskergruppen fra University of California, Berkeley, blev der sidste år genereret 18 exabytes (ca. 18 milliarder gigabytes) via disse kanaler. 98 procent af denne informationsstrøm skyldes telefonopkald.

Et andet aspekt af undersøgelsen var at finde ud af, hvor meget tid amerikanere i gennemsnit bruger på telefoni, radio, TV og internet. Ifølge undersøgelsen bruger voksne amerikanere 16,17 timer i snit om måneden på at tale i telefon, 90 timer om måneden på at lytte til radio og 131 timer om ugen til at se TV.

53 procent af den amerikanske befolkning er koblet til internettet. I gennemsnit bruger hver af disse personer 25 timer om måneden på internet i fritiden, og 74 timer om ugen på internet i arbejdstiden.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly