Konsulentfirmaet KPMG har snakket med direktører i traditionelle virksomheder og Internet-selskaber i England. Konklusionen punkterer den udbredte opfattelse, at dot-com lederen er i 20'erne og har dollartegn i øjnene. Den typiske dot.com direktør er faktisk en 38-årig, veluddannet mand med en god portion praktisk erfaring.
Lederen har typisk en mellemlang uddannelse inden for marketing eller IT suppleret af et par års praktisk erfaring. Det er ikke chancen for den store gevinst, der driver værket, ifølge KPMG.
"Tværtimod er den vigtigste motivationsfaktor lysten til at starte en forretning fra scratch og se den vokse," siger Peter Gudmandsen og Bente Hellering fra KPMG i Danmark, der begge mener, at de fleste af analysens konklusioner kan overføres til den danske e-business branche.
Til sammenligning er lederen i den traditionelle virksomhed fyldt 46 år og har en videregående uddannelse inden for økonomi eller de tekniske videnskaber. En anden opsigtsvækkende forskel er at den traditionelle topleder rejser udenrigs flere gange om måneden, mens lederen af dot-com virksomheden kun er på vingerne et par gange om året.
"For den traditionelle leder betyder benefits mere end for dot.com direktøren, der selv har investeret sine spareskillinger i firmaet. Den nye leder går heller ikke så ofte på restaurant som den traditionelle topleder efter arbejdstid, for det sociale fællesskab dyrkes på kontoret, hvor menuen står på pizza på de lange arbejdsdage," siger Peter Gudmandsen.
Beklædningen er stort set den samme. "I Danmark ville begge direktører sikkert være klædt i Hugo Boss! Til mødet ville den ny økonomi's leder dog sikkert skille sig ud enten ved det manglende slips eller med en såkaldt dot.com rullekrave," mener Peter Gudmandsen.