Medielicensen skal betales, selv om du ikke kan se DR

1. januar trådte den nye medielicens i kraft. Med den nye licens kan det blive svært at finde sortseere.

Fra den 1. januar forsvandt den klassiske tv-licens, som i steder bliver erstattet af en såkaldt medielicens. Men den nye licens bliver en stor udfordring, for DR har ikke en jordisk chance for at tjekke om danskerne har en internetforbindelse eller mobiltelefon, som lever op til de opstillede krav.

»Det kan vi sådan set ikke tjekke mere op på, end vi gør i dag med fjernsynsapparaterne. Det er op til borgerne og virksomhederne selv at tilmelde sig licensen,« siger Rikke Sloth, som er chef for DR-Licens, til Berlingske Tidende.

De nye licensregler betyder blandt andet, at du skal betale licens, hvis du har en internetforbindelse med 256 kbit. Medielicensen har fået kritik flere sider. Blandt andre har især mindre virksomheder kritiseret den nye licens via Håndværksrådet.

Samtidig er der mange, der stiller spørgsmål ved de opstillede krav. Blandt andre kan ikke alle brugere af Mac og Linux se tv på DRs hjemmeside, ligegyldigt hvor hurtig en forbindelse de har. Det får dog ikke Rikke Sloth til at ryste på hånden.

»Jamen, så er det bare sådan. Så skal du betale din medielicens alligevel, fordi din computer i forhold til bekendtgørelsen har den angivne hastighed,« siger hun til Berlingske Tidende og fortsætter:

»Jeg ved ikke, om det er urimeligt, for jeg ved ikke, hvor mange kunder det drejer sig om. Men de fleste danskere har en computer, et tv eller en mobiltelefon, og derfor skal de betale medielicens«.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S