Hver 3. kunde i netbutikker ”skal bare lige tjekke prisen” og efterlader indkøbskurven uden at købe varene.
Hver tredje fyldte indkøbskurv i netbutikkerne efterlades uden køb. Kunden havde nemlig slet ikke til hensigt at købe, men ville bare tjekke varer og priser, viser Dansk e-handelsanalyses nye undersøgelse fra 1. kvartal 2010.
”Det er helt naturligt, at kunderne tjekker, hvad de kan få i forskellige netbutikker. Vi ser det samme i den fysiske handel, hvor man ofte bare skal ”ose”. Det særlige ved netbutikkerne er, at en del af kunderne vælger at lægge varerne i indkøbskurven, så de samtidig får et tjek på den samlede pris med eventuelle fragtomkostninger,” forklarer Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH i en pressemeddelelse.
E-handelskunderne svarer i analysen, at udover pristjek, så er der mange andre grunde til at opgive et køb, men ingen er så dominerende som ”bare tjekke prisen”. Endelig siger næsten hver femte, at de aldrig har afbrudt et køb.
Sure kunder er minoritet
Kunderne udtrykker generelt tilfredshed med nethandel. Hele 86 procent siger, at de vil anbefale den netbutik, de senest handlede i til andre. Mere end to ud af tre har e-handlet i en butik, hvor de har handlet tidligere.
Tilfredsheden handler ikke kun om selve handlen, da ni ud af ti kunder udtrykker tilfredshed med levering af det indkøbte.
Ingen giganter
En interessant tendens i Danmark er, at der ikke er nogen markedsledende butikker. Analytikerne har spurgt 1167 danskere, hvor de sidst har handlet på internettet. Telmore og DSB ligger i top med fire procent hver.
Generelt har onlinebutikkerne meget små markedsandele. Det gælder også elektronikbutikkerne på listen, der alle har en procent af besvarelserne. En butik som Wupti.com, der har annonceret massivt for at blive en form for supermarked på nettet, har ligeledes blot en procent.
Meget lille køb i USA
Tre ud af fire køb foregår i butikker fra Danmark. Når danskerne køber varer i udlandet over nettet, så er det oftest i England. Syv procent af de danske køb er i England. På andenpladsen kommer Sverige med fem procent af købene. Derefter kommer USA med fire procent.
40 milliarder i 2010?
Alt tegner til en rekordstor omsætning på e-handel i 2010 . Alene i første kvartal blev der omsat for 6,9 milliarder kroner på netbetalinger foretaget med Dankort eller Visa/Dankort. Det er danskernes foretrukne betalingsmiddel ved e-handel, hvor det bruges i 7 ud af 10 e-handler.
”Vi vover allerede nu på grundlag af Dansk e-handelsanalyse første undersøgelse at komme med et bud på årets omsætning. Danskerne vil efter vores bedste overbevisning handle for mere end 40 mia. kr. på nettet i 2010,” siger Annette Falberg.
FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel, står bag Dansk e-handelsanalyse, i et tæt samarbejde med Post Danmark, og PBS.
Epinion gennemfører analysen via sit Danmarks webpanel.