Mange efterlader fyldt digital indkøbskurv

Danskere fortryder ofte køb på nettet, inden købet er gjort.

Hver 3. kunde i netbutikker ”skal bare lige tjekke prisen” og efterlader indkøbskurven uden at købe varene.

Hver tredje fyldte indkøbskurv i netbutikkerne efterlades uden køb. Kunden havde nemlig slet ikke til hensigt at købe, men ville bare tjekke varer og priser, viser Dansk e-handelsanalyses nye undersøgelse fra 1. kvartal 2010.

”Det er helt naturligt, at kunderne tjekker, hvad de kan få i forskellige netbutikker. Vi ser det samme i den fysiske handel, hvor man ofte bare skal ”ose”. Det særlige ved netbutikkerne er, at en del af kunderne vælger at lægge varerne i indkøbskurven, så de samtidig får et tjek på den samlede pris med eventuelle fragtomkostninger,” forklarer Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH i en pressemeddelelse.

E-handelskunderne svarer i analysen, at udover pristjek, så er der mange andre grunde til at opgive et køb, men ingen er så dominerende som ”bare tjekke prisen”. Endelig siger næsten hver femte, at de aldrig har afbrudt et køb.

Sure kunder er minoritet
Kunderne udtrykker generelt tilfredshed med nethandel. Hele 86 procent siger, at de vil anbefale den netbutik, de senest handlede i til andre. Mere end to ud af tre har e-handlet i en butik, hvor de har handlet tidligere.

Tilfredsheden handler ikke kun om selve handlen, da ni ud af ti kunder udtrykker tilfredshed med levering af det indkøbte.

Ingen giganter
En interessant tendens i Danmark er, at der ikke er nogen markedsledende butikker. Analytikerne har spurgt 1167 danskere, hvor de sidst har handlet på internettet. Telmore og DSB ligger i top med fire procent hver.

Generelt har onlinebutikkerne meget små markedsandele. Det gælder også elektronikbutikkerne på listen, der alle har en procent af besvarelserne. En butik som Wupti.com, der har annonceret massivt for at blive en form for supermarked på nettet, har ligeledes blot en procent.

Meget lille køb i USA
Tre ud af fire køb foregår i butikker fra Danmark. Når danskerne køber varer i udlandet over nettet, så er det oftest i England. Syv procent af de danske køb er i England. På andenpladsen kommer Sverige med fem procent af købene. Derefter kommer USA med fire procent.

40 milliarder i 2010?
Alt tegner til en rekordstor omsætning på e-handel i 2010 . Alene i første kvartal blev der omsat for 6,9 milliarder kroner på netbetalinger foretaget med Dankort eller Visa/Dankort. Det er danskernes foretrukne betalingsmiddel ved e-handel, hvor det bruges i 7 ud af 10 e-handler.

”Vi vover allerede nu på grundlag af Dansk e-handelsanalyse første undersøgelse at komme med et bud på årets omsætning. Danskerne vil efter vores bedste overbevisning handle for mere end 40 mia. kr. på nettet i 2010,” siger Annette Falberg.

FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel, står bag Dansk e-handelsanalyse, i et tæt samarbejde med Post Danmark, og PBS.
Epinion gennemfører analysen via sit Danmarks webpanel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere