Ifølge den danske direktør for det nystartede datterselskab af Hyperchannel, som vil markedsføre en ny online handelsplads for køb og salg af IT-udstyr, vil handelsmønstret i IT-branchen i løbet af kort tid blive ændret radikalt. Producenter af IT-udstyr, distributører, forhandlere og slutbrugere vil fremover kunne nøjes med at orientere sig om EDB-indkøb ét sted.
- Gennem Hyporium kan alle led i distributionskæden minimere salgs- og distributionsomkostningerne samt tidsforbruget på de enkle transaktioner. Det giver mulighed for at frigøre tid og ressourcer til rådgivning, service og andre aktiviteter, der giver reel værditilvækst, siger adm. dir. Erik Barfoed, Hyperchannel i Danmark.
- Også den professionelle slutbruger vil få glæde af systemet, da analyser viser at hver handel i gennemsnit har kostet indkøberen 33 telefonopringninger til research, prissammenligninger etc. før handelen gennemføres. Tid, der nu kan spares ved at ændre indkøbsadfærd og klikke sig ind på ét website, siger Erik Barfoed.
Hyperchannels Hyporium er et online handelscenter, der bringer IT-producenter, -distributører og -forhandlere sammen i et stort, virtuelt lager. Producenterne leverer adgang til standardiserede kataloger, som indlæses i store databaser i handelscenteret. Disse forsynes derefter med lager- og prisdata af distributørerne.
Når forhandlere logger på handelscenteret, kan de søge efter produkter, de har brug for og få oplysninger om lagerbeholdninger og priser på få sekunder.