Den seneste opgørelse fra Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM) viser at annonceindtægterne er vokset til 61,7 millioner kr. i tredje kvartal 2002. Det er 50 pct. mere end i samme periode sidste år.
Resultatet er endnu mere bemærkelsesværdigt, fordi omsætningen på det øvrige annoncemarked er vigende, mens internetmediernes annonceindtægter nu er steget i de seneste fire kvartaler.
"Den markante og fortsatte stigning i 3. kvartal er meget glædelig, da internettets nytteværdi som markedsføringskanal dermed endnu engang bekræftes. Det er meget glædeligt at de mange positive takter omkring internet - ikke mindst danskernes kraftigt stigende tidsforbrug på internettet - begynder at slå igennem i annonce-statistikken. Stigningen viser også, at de mange nye spændende og innovative reklameformater virker," siger FDIMs formand Christian Peytz.
Fra begyndelsen af 2003 vil FDIM offentliggøre omsætningsstatistikker for rubrikannoncering på internettet, som ikke er med i den nuværende opgørelse.
"Internetmedierne omsætning på rubrikannoncer fx. jobannoncer og kontaktinformation på markedspladser forventes samlet set at være større end annonceomsætningen," siger FDIMs projektchef Nikolaj la Cour.