Odense fravælger FESD-udbud

Danmarks tredjestørste kommune, Odense, har fravalgt det fællesoffentlige dokumenthåndteringsudbud FESD og valgt sin egen løsning fra EDB Gruppen.

I landets tredjestørste kommune, Odense, har man valgt et nyt elektronisk sags- og dokumenthåndteringssystem (ESDH-system) fra EDB gruppen baseret på en IBM/Lotus platform.

Dermed vælger kommunen ikke at benytte sig af det udbud om Fællesoffentligt Sags- og Dokumenthåndtering, kaldet FESD-udbuddet, som den Digitale Taskforce under Finansministeriet har stablet på benene. Det fælles FESD-udbud indebærer kontrakter på ESDH-systemer med tre nøje udvalgte konsortier, som alle offentlige myndigheder kan benytte sig af.

Men sådan skal det ikke være i Odense. Her skal EDB-gruppen implementerer ESDH-systemet Profile hos mere end 3000 medarbejdere. Det bliver en af de største ESDH-installationer i landet.

It-chef Kristian Buhl Hansen fra Odense kommune forklarer enegangen med, at kommunen allerede i 2001 indførte et ESDH-system.

»Vi er i virkeligheden to år foran,« forklarer Kristian Buhl Hansen. Det nye system er en tilføjelse til det eksisterende system og kommunens generelle Lotus Notes-strategi.

Fire sags- og dokumentområder bliver fremover behandlet elektronisk i en sammenhængende løsning. Det drejer sig i første omgang om emnesager, der primært er generelle administrative sager. Emnesagerne vil danne strukturen for indførelsen af de tre andre områder: klientsager, byggesager og dagsordener og referater.

Kristian Buhl Hansen understreger at kommunen støtter op om de gode intentioner i FESD-udbuddet.

Netcompany A/S

IT Manager

Nordjylland

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Københavnsområdet

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S