Moderne bilers dæksensorer, der holder øje med lufttrykket, kan hackes.
Det påviser forskere fra Rutgers University and the University of South Carolina, skriver it-mediet Ars Technica.
De trådløse sensorer, der har været påtvunget biler i USA de sidste to år, kan misbruges til at spore vogne eller fodre bilerne med forkerte data, hvilket får de elektroniske kontrolenheder (ECU) til at gå i udu.
Tidligere har andre forskere fra University of Washington og University of California San Diego hacket ECU'en og fået bilen til både at dytte, fjerne bremseevnen eller hindre bilen i at kunne accelerere.
Forskerne påpeger denne gang, at dæksensorerne er trådløse, så biler i nærheden kan hacke sig ind i bilen system via dæksensorerne. De brugte udstyr for næsten 9000 kroner, deriblandt radiosensorer og software, til at aflytte og påvirke to forskellige systemer til at overvåge dæktrykket.
Sensorerne bærer unikke identiteter, så forsker kunne ved at aflytte sensorerne identificere og spore bilerne fra afstand. Det forlyder dog ikke på hvor stor afstand, det kan lade sig gøre.
Derudover formåede forskerne at få lys i bilens kontrolpanel til at lyse og få hele den elektroniske kontrolenhed til at gå ned. Når angrebet via dæksensorer ikke er så farligt, som angrebet direkte på kontrolenheden, så er det fordi sensorerne kun sender beskeder hvert 60. til 90. sekund, skriver Ars Technica.
Forskningen fra Rutgers University og University of South Carolina bliver præsenteret ved en USENIX-konference denne uge.