Bilka dumper Office-priser

Office 2007-pakker kan købes til under indkøbspris i dagligvarekæde.

Et slagtilbud for billige Office-pakker fylder i denne uge Bilkas husstandsomdelte reklameavis. Avisen bliver omdelt i godt en million eksemplarer til danske husstande, og i denne uge reklamer dagligvarekæden med en Office 2007 Student & Home-udgave til kun 499 kroner. Med den lave pris rammer Bilka andre it-forhandlere, der slet ikke kan konkurrere prismæssigt, langt under bæltestedet.

Dumpingprisen får Christian Nick Mortensen, der er direktør for Microsoft-forhandleren Computeam i Odense til at harmes over Microsofts holdning til de små forhandlere.

»Det er et problem, at Microsoft sælger så billigt, for det underminerer indtjeningen for andre forhandlere,« siger Christian Nick Mortensen.

Computeam sælger selv Home & Student-pakken for 899 kroner, og han oplyser, at hans egen indkøbspris hos distributørerne »er en del højere« end den pris, som dagligvarekæden sælger den til. Det har fået Computeam-direktøren til at overveje, om han selv skal tage i Bilka for at fylde sit eget varelager med billige Officepakker.

Christian Nick Mortensen vil nu have, at Microsoft sætter prisen overfor kanalen, så der er mindre forskel på den pris som mindre forhandlere og store detailkæder kan købe til.

»Det store prishop er alt for meget. Jeg syntes, at Microsoft skal holde prisen fornuftigt, så vores kostpris kan matche Bilkas tilbud,« siger Christian Nick Mortensen.

Kritikken tages til efterretning hos Microsoft, der dog ikke vil standse markedsføringssamarbejdet med Bilka af den grund..

»Jeg vil gerne have endnu flere kampagner, for det er sjovt at sælge mange varer,« siger Microsofts Claus Due.

Bilka fastholder
Han forklarer, at når Bilka kan sælge Officepakken så billigt, er det ikke på grund af volumenrabat, men fordi Microsoft giver et markedsføringstilskud, så varen er med i Bilkaavisen. Han understreger samtidig, at han hverken vil eller må diktere hvilken pris, Bilka sælger sine varer til.

I stedet for at fokusere på Bilkas priser, opfordrer han de små forhandlere til at tænke i helheder og lave samlede tilbud til kunderne, hvor de samler computer, software, periferiprodukter og service.

»Der vil altid være slagtilbud, så jeg vil drøfte med vores partnere, hvordan de kan få lønsomhed på deres samlede forretning,« siger Claus Due.

Bilka kan ikke matche de små forhandlere evne til at lave en samlet løsning eller deres ressourcer når det gælder om at hjælpe kunden, lyder hans vurdering, og det giver de små forhandlere en fordel overfor kunder, der sætter pris på den personlige vejledning.

»De mindre spillere skal konkurrere på deres egne muligheder. Det er deres berettigelse og mulighed,« siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S