Så vidtgående er returretten: : Netbutikker må ikke sige nej

Ødelagt emballage og specialordrer er ingen undskyldning.

(Opdateret 13:26) Danske webbutikker kan godt glemme alt om at afvise kunder, der vil returnere en købt vare i åbnet emballage.

Uanset om indpakningen er brudt eller ej, skal varen tages retur, fastslår Forbrugerombudsmanden.

Heller ikke varer, som specifikt er bestilt hjem fra leverandøren på kundens anmodning, kan afvises, hvis samme kunder finder ud af, at vedkommende alligevel ikke har lyst til at gennemføre købet.

Sådan lyder essensen af de seneste to udmeldinger fra Forbrugerombudsmanden.

Udmeldingerne kommer i forlængelse af, at to webbutikker har fået Forbrugerombudsmandens fortolkning af de eksisterende regler indskærpet:

Den ene butik er T.Hansen, der sælger biludstyr under mottoet ”Så kører det for dig”.

Nu er T.Hansen blevet tvunget til at lave en dramatisk u-vending i sine købsvilkår.

Vilkårerne har hidtil sagt, at bestillingsvarer købt over internettet ikke var omfattet af fortrydelsesreglerne, som kun gjaldt almindelige standardvarer.

Ifølge en frisk pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden må T.Hansen imidlertid slå bremserne i: Når der er tale om varer, der blot blev skaffet hjem efter kundens ønske, duer det ikke at nægte returret.

”Da der ikke var tale om en vare, der blev fremstillet eller tilpasset individuelt til den enkelte kunde, var vilkåret i strid med forbrugeraftalelovens fortrydelsesregler,” hedder det i Forbrugerombudsmandens erklæring.

Heller ikke når det gælder åbnet emballage, kan webbutikker tillade sig at nægte at tage varerne retur.

Det har Forbrugerombudsmanden gjort hvidevarebutikken.dk opmærksom på, efter at virksomheden i sine forretningsbetingelser skrev, at kundens ret til at returnere hårde hvidevarer, støvsugere, mikroovne eller espressomaskiner ville bortfalde, hvis emballagen på varen blev brudt, idet den intakte emballage altid vil være en væsentlig del af varens værdi.

Kravet om, at varen skal kunne tilbageleveres i væsentlig samme stand, angår dog kun selve varen og derfor som udgangspunkt ikke emballagen, skriver Forbrugerombudsmanden, som dog ikke er helt blind for, at indpakningen også er del af markedsføringen af en vare.

"Emballagen kan imidlertid repræsentere en betydelig værdi for sælgeren, når sælgeren ikke har adgang til at emballere varen på ny og/eller ikke kan sælge varen som ny uden originalemballagen. Derfor må den erhvervsdrivende kunne stille et krav om, at varen tilbageleveres i originalemballagen. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse forudsætter dette dog, at forbrugeren inden aftalens indgåelse gøres udtrykkeligt opmærksom herpå, og at forbrugeren efter aftalens indgåelse får oplysninger herom pr. brev, e-mail eller på et andet varigt medium efter forbrugeraftalelovens § 12. Hvor varens originalemballage ikke har betydning for muligheden for gensalg – enten fordi emballagen under alle omstændigheder bliver ødelagt, når den åbnes, for at forbrugeren kan undersøge varen (fx hård plast der er svejset sammen), eller hvor varen eller dele af varen ligger i neutrale plastposer eller kuverter og lign. – er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at sælgeren ikke kan afvise forbrugerens krav om fortrydelse, hvis (denne del af) emballagen ikke tilbageleveres," hedder det i erklæringen fra Forbrugerombudsmanden.

Hvidevarebutikken.dk rettede efter Forbrugerombudsmandens henvendelse deres forretningsbestemmelser til i overensstemmelse med lovgivningen.

Også T. Hansen har efterfølgende ændret sine købsvilkår, anfører Forbrugerombudsmanden

ComON ville gerne have bragt en kommentar fra webbutikkernes interesseorganisation FDIH, men hverken direktøren eller kommunikationschefen er at træffe.

I en kommentar fra FDIH hedder det:

 ”Forbrugerombudsmandens udmeldinger om, at fortrydelsesret for bestilte varer og brud på emballage gælder, er ikke nye. Spørgsmålene løbene bliver livligt drøftet, når forbrugerombudsmand Henrik Øe mødes med netbutikkerne ved FDIHs seminarer og konferencer. Så selv om bestemmelserne opleves som rigide af netbutikkerne, er de kendte og dermed en del af rammevilkårene for at e-handel,” konstaterer FDIH's kommunikationschef Henrik Theil.

 

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S