Så vidtgående er returretten: : Netbutikker må ikke sige nej

Ødelagt emballage og specialordrer er ingen undskyldning.

(Opdateret 13:26) Danske webbutikker kan godt glemme alt om at afvise kunder, der vil returnere en købt vare i åbnet emballage.

Uanset om indpakningen er brudt eller ej, skal varen tages retur, fastslår Forbrugerombudsmanden.

Heller ikke varer, som specifikt er bestilt hjem fra leverandøren på kundens anmodning, kan afvises, hvis samme kunder finder ud af, at vedkommende alligevel ikke har lyst til at gennemføre købet.

Sådan lyder essensen af de seneste to udmeldinger fra Forbrugerombudsmanden.

Udmeldingerne kommer i forlængelse af, at to webbutikker har fået Forbrugerombudsmandens fortolkning af de eksisterende regler indskærpet:

Den ene butik er T.Hansen, der sælger biludstyr under mottoet ”Så kører det for dig”.

Nu er T.Hansen blevet tvunget til at lave en dramatisk u-vending i sine købsvilkår.

Vilkårerne har hidtil sagt, at bestillingsvarer købt over internettet ikke var omfattet af fortrydelsesreglerne, som kun gjaldt almindelige standardvarer.

Ifølge en frisk pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden må T.Hansen imidlertid slå bremserne i: Når der er tale om varer, der blot blev skaffet hjem efter kundens ønske, duer det ikke at nægte returret.

”Da der ikke var tale om en vare, der blev fremstillet eller tilpasset individuelt til den enkelte kunde, var vilkåret i strid med forbrugeraftalelovens fortrydelsesregler,” hedder det i Forbrugerombudsmandens erklæring.

Heller ikke når det gælder åbnet emballage, kan webbutikker tillade sig at nægte at tage varerne retur.

Det har Forbrugerombudsmanden gjort hvidevarebutikken.dk opmærksom på, efter at virksomheden i sine forretningsbetingelser skrev, at kundens ret til at returnere hårde hvidevarer, støvsugere, mikroovne eller espressomaskiner ville bortfalde, hvis emballagen på varen blev brudt, idet den intakte emballage altid vil være en væsentlig del af varens værdi.

Kravet om, at varen skal kunne tilbageleveres i væsentlig samme stand, angår dog kun selve varen og derfor som udgangspunkt ikke emballagen, skriver Forbrugerombudsmanden, som dog ikke er helt blind for, at indpakningen også er del af markedsføringen af en vare.

"Emballagen kan imidlertid repræsentere en betydelig værdi for sælgeren, når sælgeren ikke har adgang til at emballere varen på ny og/eller ikke kan sælge varen som ny uden originalemballagen. Derfor må den erhvervsdrivende kunne stille et krav om, at varen tilbageleveres i originalemballagen. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse forudsætter dette dog, at forbrugeren inden aftalens indgåelse gøres udtrykkeligt opmærksom herpå, og at forbrugeren efter aftalens indgåelse får oplysninger herom pr. brev, e-mail eller på et andet varigt medium efter forbrugeraftalelovens § 12. Hvor varens originalemballage ikke har betydning for muligheden for gensalg – enten fordi emballagen under alle omstændigheder bliver ødelagt, når den åbnes, for at forbrugeren kan undersøge varen (fx hård plast der er svejset sammen), eller hvor varen eller dele af varen ligger i neutrale plastposer eller kuverter og lign. – er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at sælgeren ikke kan afvise forbrugerens krav om fortrydelse, hvis (denne del af) emballagen ikke tilbageleveres," hedder det i erklæringen fra Forbrugerombudsmanden.

Hvidevarebutikken.dk rettede efter Forbrugerombudsmandens henvendelse deres forretningsbestemmelser til i overensstemmelse med lovgivningen.

Også T. Hansen har efterfølgende ændret sine købsvilkår, anfører Forbrugerombudsmanden

ComON ville gerne have bragt en kommentar fra webbutikkernes interesseorganisation FDIH, men hverken direktøren eller kommunikationschefen er at træffe.

I en kommentar fra FDIH hedder det:

 ”Forbrugerombudsmandens udmeldinger om, at fortrydelsesret for bestilte varer og brud på emballage gælder, er ikke nye. Spørgsmålene løbene bliver livligt drøftet, når forbrugerombudsmand Henrik Øe mødes med netbutikkerne ved FDIHs seminarer og konferencer. Så selv om bestemmelserne opleves som rigide af netbutikkerne, er de kendte og dermed en del af rammevilkårene for at e-handel,” konstaterer FDIH's kommunikationschef Henrik Theil.

 

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S