Artikel top billede

Spiltroldmand vil lære danske udviklere at tjene penge

Et fantastisk interview hvor du selv er journalisten.

For en hel generation af spilnørder behøver Ian Livingstone ingen nærmere introduktion. Han er manden, som skabte Games Workshop sammen med Steve Jackson i 1975 og startede det legendariske blad White Dwarf. Det var dengang, hvor rollespil stadig foregik med papir og blyant. Men endnu vigtigere er, at Ian Livingstone og Steve Jackson i 1982 skrev den første spilbog i Fighting Fantasy-serien ("Sværd og Trolddom" på dansk) og dermed skabte det, som man kunne kalde forgængeren til det moderne computerspil. "Troldmanden fra Ildbjerget" blev snart efterfulgt af en stribe bøger med fortryllende titler som "Ondskabets skov", "Tyvenes by" og "Dødens labyrint". Spilbøgerne er solgt i mere end 16 millioner eksemplarer verden over - og først med computerspillets indtog blev der sat et punktum for bøgernes succes.

Nu kunne man tro, at Ian Livingstone ville læne sig tilbage og begræde de "gode gamle dage". Men han kastede sig hovedkulds ind i den digitale tidsalder. I 1984 investerede han i et af de første spilfirmaer i Storbritannien, Domark, og han gik senere med i bestyrelsen. Domark blev solgt til Eidos i 1995 og Livingstone fik en betydelig rolle i selskabet, der købte danske IO Interactive i 2004. I dag er Eidos ejet af japanske Square Enix og Livingstone har fået en ærestitel som "Life President". Sidste år blev han udpeget af den britiske kulturminister til udarbejde en rapport om spilbranchen.

Livingstone besøgte Aalborg torsdag i forbindelse med en stor nordeuropæisk konference om spil, GamesBusiness, der skulle bringe spiludviklere, producenter og investorer sammen og sætte fokus på, hvordan man går fra kreativ ide til succes. Der er udbrudt en veritabel guldfeber i spilbranchen og store globale spillere som Disney og EA investerer i øjeblikket milliardbeløb i opkøb af kreative producenter inden for mobile og sociale spil.

Det 62-årige britiske spilikon stillede op til interview med ComON - og i bedste Sværd og Trolddom-stil er det DIG, der kan vælge spørgsmålene. Hvis du vil vide hvad Ian Livingstone mener om spilbranchens fremtid, gå til 1. Vil du hellere høre hans råd til danske udviklere, gå til 2.

1

Der sker enorme forandringer på spilmarkedet i disse år, og Ian Livingstone henviser til, at den globale omsætning med spil forventes at stige med 50 procent i løbet af de næste tre år.

"Vi er midt i en overgangsfase, hvor vi ser et boom inden for spil på sociale netværk og mobile spil. Nu skulle man tro at spilkonsollerne har problemer, men faktisk klarer de sig ganske udmærket. Men vi ser også, at nogle få topspil sælges i meget store styktal, mens de konsolspil der ligger i mellemklassen forsvinder. Der investeres enorme beløb i spil som Tomb Raider og Call of Duty, og det betyder selvfølgelig også at spiludgiverne er meget forsigtige med at prøve noget nyt, fordi man skal være sikker på at pengene kan tjenes hjem. Men konsollerne vil helt sikkert overleve," siger Ian Livingstone.

Vil du vide hvad det betyder for de små spiludviklere (gå til 3), eller vil du hellere høre om, hvordan spil kan bruges i uddannelses-sektoren (gå til 4)?

2

Selvom den danske spilbranche er lille har den alligevel formået at gøre sig bemærket på den internationale scene. Det gælder selvfølgelig ikke mindst for IO Interactive med den berømte Hitman-serie, men et lille firma som Playdead har også skabt en enorm succes med sit spil Limbo.

Serie-iværksætteren Ian Livingstone har flere gode råd til danske spiludviklere.

"For det første skal du skabe noget nyt. Lad vær med at prøve at kopiere andre folks ideer eller spil. Det fungerer aldrig. I gamle dage havde du en udgiver, som sørgede for at skaffe penge og markedsføre og distribuere spillet. Det må du selv klare i dag som en lille spiludvikler. Men heldigvis har det aldrig været lettere," siger han.

Et af målene med GamesBusiness-konferencen var netop at lære de små spiludviklere, hvordan de kan blive bedre til at kommercialisere deres ideer. Ifølge interesseorganisationen Nordic Games i Malmø er der vokset en underskov af mindre iværksætter-virksomheder frem, og de store producenter rekrutterer medarbejdere i stor stil.

"Hvis du har skabt et nyt og spændende spil, så er det vigtigste at sørge for, at folk kan finde det. Det kræver markedsføring eller samarbejde med mediepartnere. Jeg vil gerne understrege at det er helt afgørende at kreative udviklere går sammen med forretningsfolk for at lære, hvordan de kan udvikle deres virksomhed og finde en fungerende model for at tjene penge på deres software," siger Livingstone.

Vil du høre mere om, hvordan de små spiludviklere skal klare sig (gå til 3), eller er du mere interesseret i, hvordan skolerne kan udnytte computerspil (gå til 4)?

3

Der investeres store trecifrede millionbeløb i udviklingen af de blockbuster-spil, som trækker folk ned i spilbutikkerne, men det betyder ikke at den lille uafhængige spiludvikler bør fortvivle.

"Mulighederne har aldrig været større for uafhængige udviklere. Spilmarkedet er blevet større og mere alsidigt. Der er efterhånden så mange forskellige platforme. Der er flere folk, der spiller, og der er så mange forskellige måder at spille på. På konsollerne er det topspillene der sælger, men når folk skal tage en hurtig pause, så er det de små spil på Facebook eller iPhone der trækker mest. I sidste ende handler det om tre ting - gameplay, gameplay og gameplay. Hvis du har en sjov ide til et spil, så behøver du ikke verdens bedste grafik," siger han.

Den britiske spilguru henviser til et firma som Rovio, der har haft enorm succes med sin Angry Birds-serie.

"Rovio var en lille finsk udvikler, men de arbejdede meget systematisk og prøvede sig frem for at finde ud af, hvad der fungerede. Angry Birds var ikke deres første spil - det var nr. 52. Det viser at alt er muligt i dag. Der er så mange muligheder for at nå ud til kunderne i dag - hvad enten det er Android Market, Xbox Live eller en helt anden markedsplads," lyder budskabet.

Vil du høre om Ian Livingstones råd til danske udviklere, hvis du ikke allerede har været på dette afsnit (gå til 2), eller er du mere nysgerrig for at vide, hvordan spil kan bruges i skolerne (gå til 4).

4

I de mere end 35 år hvor Ian Livingstone har været engageret i spilbranchen - først med de papirbaserede Dungeons and Dragons-rollespil, så med spilbøgerne og de elektroniske spil - har spillenes indflydelse på ungdommen altid været et kontroversielt tema. Selv de gamle papirspil fik skylden for alskens ondskab og fordærv - og det fortsatte selvfølgelig med computerspillene. Men der er også en anden virkelighed - et parallelunivers, hvor spilbøgerne fik de mest læsedovne til at styrte ned på skolebiblioteket bevæbnet med terninger og blyant. Ian Livingstone mener, at spil kan være med til at motivere eleverne og derfor bør indgå i skolernes undervisning.

"Selvfølgelig skal det være sjovt at lære. Du går jo ikke i skole for at kede dig. Hvis børnene kan lære på en sjov måde - f.eks. ved at løse gåder sammen med deres venner - så lærer de også mere. Samtidig er det vigtigt, at vi sørger for at de basale computer-færdigheder bliver en fast del af skolernes pensum. Det gælder i Storbritannien, og det gælder bestemt også i resten af verden," fortæller Ian Livingstone.

Et sidste spørgsmål brænder sig på ... Gå til 5.

5

Til næste år er det 30 år siden Steve Jackson og Ian Livingstone sammen skrev den første Sværd og Trolddom-bog, "Troldmanden fra Ildbjerget". I dag kan det være svært at forstå, at spilbøgerne med typisk 400 nummererede sektioner og et simpelt kampsystem med eventyrskemaer og terninger kunne troldbinde en hel generation af unge. Men Ian Livingstone ser spilbogen som et slags "missing link" mellem papirbogen og den interaktive underholdning, som vi kender i dag.

"Jeg vil sige at spilbogen kan ses som en forgænger til computerspillet. Her havde du pludselig muligheden for at vælge din egen vej - det var dig selv, der kunne få indflydelse på handlingen. Jeg er meget beæret over at bøgerne har haft en rolle i spilbranchens udvikling. Faktisk skal jeg skrive en helt ny bog til vores 30 års jubilæum næste år - så alle fans kan godt begynde at glæde sig," slutter han.

Nu har du gennemført interviewet med Ian Livingstone - og du er klar til nye udfordringer i spillenes fantastiske univers!




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere