Artikel top billede

Spiltroldmand vil lære danske udviklere at tjene penge

Et fantastisk interview hvor du selv er journalisten.

For en hel generation af spilnørder behøver Ian Livingstone ingen nærmere introduktion. Han er manden, som skabte Games Workshop sammen med Steve Jackson i 1975 og startede det legendariske blad White Dwarf. Det var dengang, hvor rollespil stadig foregik med papir og blyant. Men endnu vigtigere er, at Ian Livingstone og Steve Jackson i 1982 skrev den første spilbog i Fighting Fantasy-serien ("Sværd og Trolddom" på dansk) og dermed skabte det, som man kunne kalde forgængeren til det moderne computerspil. "Troldmanden fra Ildbjerget" blev snart efterfulgt af en stribe bøger med fortryllende titler som "Ondskabets skov", "Tyvenes by" og "Dødens labyrint". Spilbøgerne er solgt i mere end 16 millioner eksemplarer verden over - og først med computerspillets indtog blev der sat et punktum for bøgernes succes.

Nu kunne man tro, at Ian Livingstone ville læne sig tilbage og begræde de "gode gamle dage". Men han kastede sig hovedkulds ind i den digitale tidsalder. I 1984 investerede han i et af de første spilfirmaer i Storbritannien, Domark, og han gik senere med i bestyrelsen. Domark blev solgt til Eidos i 1995 og Livingstone fik en betydelig rolle i selskabet, der købte danske IO Interactive i 2004. I dag er Eidos ejet af japanske Square Enix og Livingstone har fået en ærestitel som "Life President". Sidste år blev han udpeget af den britiske kulturminister til udarbejde en rapport om spilbranchen.

Livingstone besøgte Aalborg torsdag i forbindelse med en stor nordeuropæisk konference om spil, GamesBusiness, der skulle bringe spiludviklere, producenter og investorer sammen og sætte fokus på, hvordan man går fra kreativ ide til succes. Der er udbrudt en veritabel guldfeber i spilbranchen og store globale spillere som Disney og EA investerer i øjeblikket milliardbeløb i opkøb af kreative producenter inden for mobile og sociale spil.

Det 62-årige britiske spilikon stillede op til interview med ComON - og i bedste Sværd og Trolddom-stil er det DIG, der kan vælge spørgsmålene. Hvis du vil vide hvad Ian Livingstone mener om spilbranchens fremtid, gå til 1. Vil du hellere høre hans råd til danske udviklere, gå til 2.

1

Der sker enorme forandringer på spilmarkedet i disse år, og Ian Livingstone henviser til, at den globale omsætning med spil forventes at stige med 50 procent i løbet af de næste tre år.

"Vi er midt i en overgangsfase, hvor vi ser et boom inden for spil på sociale netværk og mobile spil. Nu skulle man tro at spilkonsollerne har problemer, men faktisk klarer de sig ganske udmærket. Men vi ser også, at nogle få topspil sælges i meget store styktal, mens de konsolspil der ligger i mellemklassen forsvinder. Der investeres enorme beløb i spil som Tomb Raider og Call of Duty, og det betyder selvfølgelig også at spiludgiverne er meget forsigtige med at prøve noget nyt, fordi man skal være sikker på at pengene kan tjenes hjem. Men konsollerne vil helt sikkert overleve," siger Ian Livingstone.

Vil du vide hvad det betyder for de små spiludviklere (gå til 3), eller vil du hellere høre om, hvordan spil kan bruges i uddannelses-sektoren (gå til 4)?

2

Selvom den danske spilbranche er lille har den alligevel formået at gøre sig bemærket på den internationale scene. Det gælder selvfølgelig ikke mindst for IO Interactive med den berømte Hitman-serie, men et lille firma som Playdead har også skabt en enorm succes med sit spil Limbo.

Serie-iværksætteren Ian Livingstone har flere gode råd til danske spiludviklere.

"For det første skal du skabe noget nyt. Lad vær med at prøve at kopiere andre folks ideer eller spil. Det fungerer aldrig. I gamle dage havde du en udgiver, som sørgede for at skaffe penge og markedsføre og distribuere spillet. Det må du selv klare i dag som en lille spiludvikler. Men heldigvis har det aldrig været lettere," siger han.

Et af målene med GamesBusiness-konferencen var netop at lære de små spiludviklere, hvordan de kan blive bedre til at kommercialisere deres ideer. Ifølge interesseorganisationen Nordic Games i Malmø er der vokset en underskov af mindre iværksætter-virksomheder frem, og de store producenter rekrutterer medarbejdere i stor stil.

"Hvis du har skabt et nyt og spændende spil, så er det vigtigste at sørge for, at folk kan finde det. Det kræver markedsføring eller samarbejde med mediepartnere. Jeg vil gerne understrege at det er helt afgørende at kreative udviklere går sammen med forretningsfolk for at lære, hvordan de kan udvikle deres virksomhed og finde en fungerende model for at tjene penge på deres software," siger Livingstone.

Vil du høre mere om, hvordan de små spiludviklere skal klare sig (gå til 3), eller er du mere interesseret i, hvordan skolerne kan udnytte computerspil (gå til 4)?

3

Der investeres store trecifrede millionbeløb i udviklingen af de blockbuster-spil, som trækker folk ned i spilbutikkerne, men det betyder ikke at den lille uafhængige spiludvikler bør fortvivle.

"Mulighederne har aldrig været større for uafhængige udviklere. Spilmarkedet er blevet større og mere alsidigt. Der er efterhånden så mange forskellige platforme. Der er flere folk, der spiller, og der er så mange forskellige måder at spille på. På konsollerne er det topspillene der sælger, men når folk skal tage en hurtig pause, så er det de små spil på Facebook eller iPhone der trækker mest. I sidste ende handler det om tre ting - gameplay, gameplay og gameplay. Hvis du har en sjov ide til et spil, så behøver du ikke verdens bedste grafik," siger han.

Den britiske spilguru henviser til et firma som Rovio, der har haft enorm succes med sin Angry Birds-serie.

"Rovio var en lille finsk udvikler, men de arbejdede meget systematisk og prøvede sig frem for at finde ud af, hvad der fungerede. Angry Birds var ikke deres første spil - det var nr. 52. Det viser at alt er muligt i dag. Der er så mange muligheder for at nå ud til kunderne i dag - hvad enten det er Android Market, Xbox Live eller en helt anden markedsplads," lyder budskabet.

Vil du høre om Ian Livingstones råd til danske udviklere, hvis du ikke allerede har været på dette afsnit (gå til 2), eller er du mere nysgerrig for at vide, hvordan spil kan bruges i skolerne (gå til 4).

4

I de mere end 35 år hvor Ian Livingstone har været engageret i spilbranchen - først med de papirbaserede Dungeons and Dragons-rollespil, så med spilbøgerne og de elektroniske spil - har spillenes indflydelse på ungdommen altid været et kontroversielt tema. Selv de gamle papirspil fik skylden for alskens ondskab og fordærv - og det fortsatte selvfølgelig med computerspillene. Men der er også en anden virkelighed - et parallelunivers, hvor spilbøgerne fik de mest læsedovne til at styrte ned på skolebiblioteket bevæbnet med terninger og blyant. Ian Livingstone mener, at spil kan være med til at motivere eleverne og derfor bør indgå i skolernes undervisning.

"Selvfølgelig skal det være sjovt at lære. Du går jo ikke i skole for at kede dig. Hvis børnene kan lære på en sjov måde - f.eks. ved at løse gåder sammen med deres venner - så lærer de også mere. Samtidig er det vigtigt, at vi sørger for at de basale computer-færdigheder bliver en fast del af skolernes pensum. Det gælder i Storbritannien, og det gælder bestemt også i resten af verden," fortæller Ian Livingstone.

Et sidste spørgsmål brænder sig på ... Gå til 5.

5

Til næste år er det 30 år siden Steve Jackson og Ian Livingstone sammen skrev den første Sværd og Trolddom-bog, "Troldmanden fra Ildbjerget". I dag kan det være svært at forstå, at spilbøgerne med typisk 400 nummererede sektioner og et simpelt kampsystem med eventyrskemaer og terninger kunne troldbinde en hel generation af unge. Men Ian Livingstone ser spilbogen som et slags "missing link" mellem papirbogen og den interaktive underholdning, som vi kender i dag.

"Jeg vil sige at spilbogen kan ses som en forgænger til computerspillet. Her havde du pludselig muligheden for at vælge din egen vej - det var dig selv, der kunne få indflydelse på handlingen. Jeg er meget beæret over at bøgerne har haft en rolle i spilbranchens udvikling. Faktisk skal jeg skrive en helt ny bog til vores 30 års jubilæum næste år - så alle fans kan godt begynde at glæde sig," slutter han.

Nu har du gennemført interviewet med Ian Livingstone - og du er klar til nye udfordringer i spillenes fantastiske univers!




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere