HP og IBM i dansk server-strid

"Æv-bæv, vi sælger da bare flest servere."
"Ha! Det er da ikke noget - Vi tjener mest!"

HP og IBM har kastet sig ud i en diskussion, som minder om den gamle vittighed: Om et tordenskrald er højere end Rundetårn.

Sagens kerne er salget af servere på det danske marked, hvor der i årets andet kvartal ifølge tal fra IDC stod HP på 51 procent af de solgte servere, mens IBM kun stod for 15 procent af de leverede enheder.

Men ser man på værdien af de solgte varer, ser billedet noget anderledes ud. Målt på værdi har IBM nemlig nu distanceret HP med en andel af markedet på 43 procent mod HPs 39 procent.

Forklaringer er den ganske enkle, at hvor HP især står stærkt, når det gælder mindre servere, så er IBM i førertrøjen på større serverløsninger.

»De har begge fuldstændig ret. Overordnet set giver det mest mening at sammenligne i værdi, da det ikke giver mening at sammenligne HPs Proliant Micro med en mainframe fra IBM. Der er dog også ulemper ved at sammenligne i værdi, da markedsandelene typisk bevæger sig mere, da enkelte ordrer er meget afgørende. Dette er ikke mindst tilfældet i et lille land som Danmark,« forklarer senioranalytiker i IDC, Anders Elbak.

Han mener, at udviklingen i servermarkedet generelt ser fornuftig ud - ikke mindst, hvis man ser på udviklingen i værdi.

»Antallet af servere er faldet, men til gengæld sælges der dyrere maskiner. Det skyldes blandt andet virtualisering og i mindre grad cloud, hvor færre, men kraftigere fysiske maskiner, laver det samme som mange mindre,« siger Anders Elbak.

Han peger dog på, at mange små virksomheder stadig er hårdt ramt af den økonomiske situation end store virksomheder og derfor er mere tilbageholdende med investeringerne. Det er alt andet lige en fordel for IBM, som traditionelt er stærkere på high end-markedet, mener Elbak.

Serversalget i Danmark - 1. og 2. kvartal 2011
Q1 2011 Q2 2011
Antal enheder
HP 59 % 51%
IBM 9 % 15 %
Værdi
HP 45 % 39 %
IBM 35 % 43 %
Total antal 9.300 7.400
Total værdi43,3 44,3

(Værdi er i mio. € )

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil