Forhandlergiganten Ata fortsætter med at vinde markedsandele i den danske it-kanal.
For et år siden kunne ComONs søsteravis CRN fortælle, at landets største forhandler, Atea, havde rundet ti procent af den samlede it-omsætning i Danmark.
Koncernens seneste to kvartalsregnskaber viser, at Atea fortsat vinder betydelige markedsandele. Det hænger ifølge senioranalytiker i IDC, Anders Elbak, sammen med, at Atea under krisen udnytter sin i forvejen store volumen.
»Atea har en størrelse og kapital til at få bedre kreditter end både mindre og mellemstore forhandlere. Det giver nogle konkrete fordele, som gør livet lettere for dem,« siger Anders Elbak.
Især i 2. kvartal har der været fart på Ateas forretning.
Produktsalget er steget med ti procent, mens konsulent- og serviceforretningen er vokset med 15 procent sammenlignet med samme kvartal i fjor.
Dermed ligger væksten i Atea klart over IDCs forventninger til den generelle markedsudvikling i Danmark på kun godt fire procent.
»Atea arbejder målrettet med services knyttet til deres produktsalg. Samtidig køber de sig til ekspertise indenfor udvalgte nichemarkeder. Det giver også større muligheder for salg af services,« siger Anders Elbak, som peger på forårets opkøb af storage-specialisten SCT, ligesom man i august fjor fortærede Belle Balance, som var en stærk spiller på markedet for lønpakker.
Atea har desuden en solid base på det offentlige marked via eksklusivaftaler med SKI og Finansministeriet. Ifølge Anders Elbak kommer mere end en tredjedel af Ateas omsætning fra offentlige kunder, hvilket er markant over gennemsnittet i it-kanalen.
Både blandt producenter, distributører og forhandlere er der stigende bekymring for Ateas fremmarch, som flere frygter kan ende med at rive it-kanalen fra hinanden.