Forhandlere vil have producentsupport

En god slutbruger-support fra producenterne hjælper forhandlerne, der ikke selv kan være eksperter på alle produkter.

Forhandlere, der sender kunderne videre til producenterne har fået Forbrugerrådet til at frygte, at der findes privatkunder, der ikke får den hjælp de har krav på. Privatkunder kan nemlig nægte at blive henvist til producenten af produktet i stedet for at klare reklamationen direkte med den forretning, hvor de har handlet.

»Derfor frygter vi, at klagemængden kun er toppen af isbjerget, da mange desværre ikke ved, de har krav på at reklamere direkte til det sted, hvor de har købt varen,« siger Jakob Steenstrup til Nyhedsbureauet Newspaq.

Forbrugerrådets udtalelse kommer som en reaktion på nyhedsbureauets erfaringer med online-forhandleren Wupti, der havde afvist at vejlede en kunde. I stedet for selv at hjælpe havde Wuptis kundeservice bedt Newspaqs medarbejder om selv at kontakte producenten. Og den praksis har Forbrugerombudsmanden fastslået er ulovlig. Købeloven siger, at det er forhandleren, som har solgt varen til kunde, som har ansvaret, hvis en vare går i stykker.

Producenten hjælper bedre
Men det er ikke altid, at forhandleren er den bedste til at hjælpe kunden. Erhvervsforhandleren Com-It i Kokkedal ser gerne, at deres kunder selv kontakter producenten, hvis de vil have hjælp til deres produkt.

»Producenten hat et serviceapparat i forvejen, der passer til produktet, og så er kunden bedre hjulpet end hos os. Vi har 250.000 varenumre, og så er det fuldstændigt umuligt for os at give en kvalificeret hjælp til alle problemer,« siger administrerende direktør i Com-It, Mads Broholm Henriksen.

Han understreger, at det er hans ansvar som forhandler, at hjælpe kunden, og at Com-It ikke nægter at hjælpe kunden, men tager kontakt til producent og sørger for at få kundens problem løst, hvis kunden ønsker det.

Mads Broholm Henriksen fortæller, at Com-It har taget et strategisk valg af producenter blandt andet i forhold til deres evne til at give hjælp til slutkunderne. Han mener, at det er vigtigt, at producenterne stiller op med en supportorganisation, der hjælper slutbrugerne. Selv om supporten er ikke afgørende, er den en af de parametre, som bliver vejet med, når man vælger leverandør.

»God service er en konkurrenceparameter, som nogle producenter er dygtige til at bruge.,« siger Mads Broholm Henriksen.

Også spilforhandleren Coolshop i Nørresundby vil gerne have, at deres kunder kontakte producenten direkte for at få teknisk hjælp til en vare. På deres hjemmeside har Coolshop en liste over telefonnumre til producenternes hotline og deres åbningstider.

»Vi har kun oplevet god respons fra kunderne, fordi de så får fat i dem, der har lavet produktet,« siger marketingdirektør Jacob Risgaard, der dog fastslår, at kunderne altid kan reklamere direkte til Coolshop.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird