Netværksproducenten Cisco har opdaget netværksprodukter med falske serienumre solgt fra brokeren CESS i Ålborg. Sagen er nu havnet hos Ciscos Brand Protection-afdeling i USA, erfarer CRN. Men Ciscos danske afdeling holder kortene tæt ind til kroppen.
»Jeg kan bekræfte, at vi har en sag kørende, mere ønsker jeg ikke at sige om det,« siger Ciscos kanalchef Lasse Garby.
Hos CESS indrømmer direktør Nikolaj Johansen, at der verserer en sag. Men han sender bolden tilbage til Cisco.
»Vi har på intet tidspunkt set dokumentation for, at vi skulle have solgt varer med falske serienumre,« lyder det fra CESS-direktøren, som mener, at producenten bør feje for egen dør, hvis de ønsker at komme problemet med de falske varer til livs.
»Cisco har skabt problemet for sig selv, fordi de agerer med et forhandlernetværk, der ensretter priserne og sætter den frie konkurrence ud af spil. Når det er så svært at tjene penge på hardware, er det klart, at der sidder folk, der ser en mulighed for at lukrere på det,« siger han.
Problemet med falske varer er langt fra et nyt fænomen for Cisco. Allerede i 2007 beskrev CRN producentens problemer med de forfalskede varer. Ifølge CRNs kilder i brokermiljøet er fænomenet stadig meget udtalt.
Alligevel afviser Lasse Garby, at der er et stort problem i Danmark.
»Det hænder, men det er ikke i voldsom stigning. Det kan tælles på en hånd, hvor mange sager vi har om året,« hævder han.
Da producenten typisk opdager forfalskningerne i forbindelse med tegning af service, indrømmer han dog, at det reelle omfang kan være større.