Apple kommer med ny server-strategi

Apple har ikke haft stor succes på server-markedet. Nu bliver klient og server kombineret til et samlet operativsystem.

Artikel top billede

Den kommende Mac OS X version 10.7 med kodenavnet Lion kombinerer klient og server i samme operativsystem. Apple har tidligere solgt Mac OS X Server som et separat produkt, men det forsvinder nu. Der kommer altså ikke nogen Lion Server, men alle funktioner og tjenester fra server-operativsystemet bliver integreret i det normale Mac OS X 10.7. Det skriver Computerworld.com.

Det kan lyde som en chokerende nyhed hvis man kommer fra en Windows-verden, hvor det er stort set utænkeligt at Microsoft vil forære sin Windows Server væk til samme pris som et klient-operativsystem. Selv Apple har altid solgt Mac OS X Server til en højere pris end klient-licenser, og det er sådan set logisk nok – der er tale om et mere komplekst produkt, som typisk sælges til virksomheder og ikke til private brugere.

Men Apple har generelt haft svært ved at vinde fodfæste på server-markedet. Et firma der er kendt for sine lækre og flot designede produkter har ikke helt den samme gennemslagskraft i et datacenter, hvor det handler om at pakke så meget datakraft som muligt på et lille areal. Sidste år stoppede Apple da også salget af sine Xserve server-produkter.

Der blev spekuleret på, om Apple helt har opgivet datacenter-kunderne, men nu ser det ud til at Apple forsøger sig med en anden strategi. Fremover skal alle Mac-computere leveres med et server-operativsystem, så det bliver lettere end nogensinde at installere sin egen server.

Mac OS X Server har altid brugt den samme kodebase som Mac OS X, men dertil kommer en lang række tjenester som retter sig specifikt mod virksomhedernes behov, som understøttelse for Active Directory, Microsoft Exchange og fildeling under Windows.

Apple har fokuseret på at gøre det lettere for ikke-tekniske brugere at anvende Mac OS X Server og forsøgt at komme ind hos små firmaer med sin Mac Mini server, der indeholder ekstra lagerplads i stedet for et optisk drev.

Nu bliver Mac OS X Server så indbygget direkte i Lion og det betyder at enhver Mac-computer med Lion kan sættes op som en server med få klik. De nødvendige funktioner og tjenester til fil- og printerdeling, netværksbackup og styring af alt fra mail til kalendere er allerede indbygget.

Der er også nye iOS-specifikke funktioner, som kan bruges til at administrere iPhone, iPod og iPad.

Det ser ud til, at alle de administrations-værktøjer, som i øjeblikket indgår i Mac OS X Server, kommer til at indgå i Lion – uden at prisen bliver højere end de 129 dollar, som Apple normalt tager for sit klient-operativsystem.

Det kan være Apples sidste forsøg på at trænge igennem på server-markedet. Nu kan alle få en gratis Mac OS X Server som en del af Lion og dermed prøve om server-operativsystemet opfylder deres behov. Hjemmebrugere og små firmaer kan nemt oprette deres egen server. Risikoen er selvfølgelig, at Mac OS X bliver set som et ”letvægts” server-operativsystem og i sidste ende forsvinder helt i glemmebogen.

Men det vil nok heller ikke gøre så ondt hos Apple, der aldrig har haft sit store fokus på erhvervs-markedet.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-specialister til WAN, Routing og Switching

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til lokal IT på Flyvestation Skalstrup

    Region Sjælland

    Mibau Stema Danmark A/S

    ERP Analyst at Mibau Stema Group

    Sydjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S