Biler kan hackes gennem dæksensorer

Hackere kan skade eller overvåge bilen. De trådløse sensorer, der har været påtvunget biler i USA de sidste to år, kan misbruges til at spore vogne eller fodre bilerne med forkerte data.

Artikel top billede

Moderne bilers dæksensorer, der holder øje med lufttrykket, kan hackes.

Det påviser forskere fra Rutgers University and the University of South Carolina, skriver it-mediet Ars Technica.

De trådløse sensorer, der har været påtvunget biler i USA de sidste to år, kan misbruges til at spore vogne eller fodre bilerne med forkerte data, hvilket får de elektroniske kontrolenheder (ECU) til at gå i udu.

Tidligere har andre forskere fra University of Washington og University of California San Diego hacket ECU'en og fået bilen til både at dytte, fjerne bremseevnen eller hindre bilen i at kunne accelerere.

Forskerne påpeger denne gang, at dæksensorerne er trådløse, så biler i nærheden kan hacke sig ind i bilen system via dæksensorerne. De brugte udstyr for næsten 9000 kroner, deriblandt radiosensorer og software, til at aflytte og påvirke to forskellige systemer til at overvåge dæktrykket.

Sensorerne bærer unikke identiteter, så forsker kunne ved at aflytte sensorerne identificere og spore bilerne fra afstand. Det forlyder dog ikke på hvor stor afstand, det kan lade sig gøre.

Derudover formåede forskerne at få lys i bilens kontrolpanel til at lyse og få hele den elektroniske kontrolenhed til at gå ned. Når angrebet via dæksensorer ikke er så farligt, som angrebet direkte på kontrolenheden, så er det fordi sensorerne kun sender beskeder hvert 60. til 90. sekund, skriver Ars Technica.

Forskningen fra Rutgers University og University of South Carolina bliver præsenteret ved en USENIX-konference denne uge.

Læses lige nu

    Styrelsen for Danmarks Fængsler

    Incident og problem manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S