Divisionen, som både sælger direkte og via kanalpartnere, var hovedansvarlig for det skuffende resultat i HPs Q3-regnskab, der blev offentliggjort i går. I en pressemeddelelse angiver selskabet, at europæiske kanalproblemer var en af hovedårsagerne til det skuffende resultat i ESS.
Problemerne gjaldt ifølge pressemeddelelsen blandt andet HPs kompensationsprogram over for partnere samt en »over-aggressiv« rabat-politik over for slutkunder. Desuden skabt overgangen til et nyt centralt claims-system problemer, hedder det. Claims betegner forhandlernes tilgodehavende i forbindelse med rabatter - som oftest anvendt i de såkaldte special bids-sager, hvor kunder får særrabatter.
Netop special bids og særlige rabatordninger var blandt de emner, en intern revision tidligere i år kiggede nærmere på. Undersøgelsen kostede Niels Svenningsen jobbet som administrerende direktør for HP Danmark, men flere kilder med kendskab til sagen har fortalt, at den interne undersøgelse omfattede hele HPs europæiske organisation.
Ved redaktionens slutning var det ikke lykkedes at få en kommentar til baggrunden for fyringen af Kasper Rørsted fra HPs europæiske pressekontor.