Der svindles med salg af ringetoner

Svindel med salg af ringetoner er fortsat et stort problem. Italien har udskrevet store bøder til teleskaberne.

Siden juni 2008 har EU efterforsket 301 websteder for alvorlige overtrædelser af forbrugerlovgivningen i forbindelse med salg af ringetoner, skærmbaggrunde og andre tjenester til mobiltelefoner. EU fortæller nu, at 70 pct. af de undersøgte sager er afsluttet. Lidt mere end halvdelen af webstederne - 51 pct. - har korrigeret de fejl og mangler, som blev påpeget, mens 17 pct. er lukket.

De tre største problemer var uklare priser, manglende information om udbyderen samt vildledende reklame, især reklamer for "gratis" ringetoner, hvor forbrugeren rent faktisk binder sig til at betale et abonnement.

“Denne EU-dækkende aktion var et direkte resultat af hundredvis af klager fra forældre og forbrugere i mange forskellige EU-lande. Vi kan ikke tillade, at unge udsættes for fupnumre som vildledende reklame, der lokker dem til at abonnere på ringetoner, som de troede var gratis. Og forældre bør ikke konfronteres med en ubehagelig overraskelse, når de får deres telefonregning, hvis deres børn er kommet til at abonnere på mere, end de regnede med," siger EU-forbrugerkommissær Meglena Kuneva.

I Italien har aktionen ført til, at ni virksomheder er blevet tilkendt bøder på i alt 14 millioner kroner. Herunder er også store teleselskaber som Telecom Italia, Vodafone og H3G.

EU fortæller at 41 pct. af alle undersøgte websteder viste uregelmæssigheder i oplysningerne om prisen på tilbuddet. På mange websteder var oplysningerne om prisen ufuldstændige eller slet ikke nævnt – indtil forbrugeren blev faktureret over telefonregningen. Især når det drejede sig om abonnementer, var ordet abonnement ikke tydeligt nævnt, eller abonnementsperioden var ikke præciseret.

På 75 pct. af alle undersøgte websteder manglede nogle af de oplysninger, der er nødvendige for at kontakte udbyderen – udbyderens navn, geografiske adresse eller andre kontaktoplysninger var ufuldstændige.

En tredjedel af de undersøgte websteder gav oplysninger på en vildledende måde . Kontaktoplysningerne fandtes på webstedet, men var gemt i tekst, der stod skrevet med småt, eller var svære at finde. I 28 pct. i tilfældene af vildledning blev tjenesteydelserne opslået som "gratis", men kunderne blev vildledt for senere at finde ud af, at der skulle betales et gebyr, eller at de havde bundet sig til en langvarig kontrakt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere