Ingen vej uden om dialog

Leverandører får ikke noget ud af at afvise en samling af utilfredse forhandlere. Det viser de seneste skærmydsler i Novell-kanalen.

Som en falmende rød kæmpestjerne er Novell gennem halvfemserne blevet sværere og sværere at observere på it-himmelen. Microsoft stjal Novells hovedmarked. Alligevel har Novell den dag i dag en række trofaste forhandlere verden over.

Nu er Novell-stjernen blusset op igen takket være den energi, som købet af Linux-udvikleren Suse har tilført. Novell opfattes ikke længere som passé, men som fremtid. Mens alt dette positive foregår, udspiller der sig et verbalt drama i Novell-kanalen.

For at holde næsen oven vande har Novell de senere år kørt en hård partnerlinje, hvor der er blevet stillet høje krav om volumen og engagement. Det har været en prøvelse for nogle af partnerne, der har følt, at leverandøren svigtede trofaste forhandlere, og at Novell-ledelsen var svær at råbe op. Derfor har nogle af partnerne samlet sig i en forening, som forsøger at øve indflydelse på Novells kanalplaner.

Men resultatet af disse manøvrer er blot blevet skepsis i begge lejre - på det seneste tilmed rent mundhuggeri.

CRN røg lige ind på kamppladsen - se blandt andet forsiden i den seneste trykte udgave - men faktisk har CRNs mellemkomst udviklet sig til, at parterne nu igen - mens dette skrives - er begyndt at tale sammen, og at Novell angiveligt vil lytte til de kritiske toner fra den forening, leverandøren i første omgang slet ikke ville anerkende.

Generelt kommer leverandører længst med klare, umisforståelige budskaber til sine partnere. Det er svært at stramme en forhandlerkanal op, uden at der bliver utilfredshed. Det kan andre leverandører og distributører tale med om, men det kan håndteres mere eller mindre elegant.

Erfaringer har vist, at det er en dårlig idé at afvise en forhandlerforening, som er opstået på grund af utilfredshed. HP havde et lignende problem i vinter i USA, hvor enterprise-forhandlere følte, at de mistede indflydelse. Der blev problemerne løst, ved at en højstående HP-leder mødtes med foreningen og efter en seriøs »given og tagen« fandt en enighed med de utilfredse forhandlere, der fik større indflydelse i et af HPs egne forhandlerorganer. Nogen anden udvej end dialog findes ikke, hvis man vil fastholde sit image i salgskanalen.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job