Mens Tech Datas danske organisation for nylig måtte fremlægge et tocifret millionunderskud, går det bedre for den amerikanske distributør i Norge.
Her har Tech Data netop fremlagt et regnskab, der viser en omsætning på 2,08 milliarder norske kroner. Det svarer til en vækst i omsætningen på 12,2 procent i forhold til forrige år.
Resultatet lyder på 11,3 millioner norske kroner. Året før lød tallet på 4,5 millioner kroner, og der er dermed tale om en næsten tredobling af resultatet.
»Jeg synes, vi har klaret det godt, og vi er absolut tilfredse med resultaterne. Vi har forbedret toplinjen væsentligt, og al væksten er organisk. Vi har også klaret at få bundlinjen med, og det er noget, vi er glade for, især når vi ser på de resultater, vores konkurrenter har leveret i samme periode,« siger Tech Datas norske direktør, Øyvind Sæther, til norske IT-Bransjen .
Forbedringerne skyldes ifølge direktøren effektiviseringer og større nøjsomhed med, hvad der bliver brugt penge på.
»Nu har vi haft to relativt stabile år, hvor vi har finjusteret organisationen og været igennem store ændringer. Vi er ikke påvirket af noget nyt lager eller indførelsen af nye ERP-systemer, som gerne lammer hele organisationen. Samtidig nyder vi godt af infrastrukturen, vi har i hele Europa, med det samme ERP og logistiksystem. Det gør, at vi kan høste stordriftsfordele,« siger den norske direktør.
For blot tre år siden kom Tech Data i Norge ud med et driftsunderskud på 33 millioner norske kroner.
Men selv om Tech Data går frem i det norske, må distributøren se sig slået af storkonkurrenten Also-Actebis, hvis man ser på omsætningen.
Med fusionen når Also-Actebis nemlig op på en samlet omsætning på 2,34 milliarder norske kroner.
»Vi er sikre på, at vi kommer til at opleve hård konkurrence fra dem fremover. Men vores definitivt vigtigste mål er, at vi skal være større end dem ved udgangen af året. Det betyder, at vi må blive bedre og levere en bedre kundeoplevelse hver eneste dag,« siger Øyvind Sæther og tilføjer:
»På papiret var de større end os sidste år, men jeg er sikker på, at hvis man sammenligner vores regnskaber i dag, er vi ikke så langt bagefter i årets første halvår.«
Han forventer derfor, at væksten fortsætter det næste år og ser mobility som området med størst vækstpotentiale. Blandt andet begyndte samarbejdet med mobildistributøren Brightstar at bære frugt i slutningen af sidste år, fortæller han til IT-Bransjen.